CCOO i UGT advoquen per un model de gestió pública, transparent i amb participació social de l’aigua

En el Dia Mundial de l’Aigua 2012, que es celebra demà 22 de març sota el lema “Aigua i seguretat alimentària”, UGT i CCOO advoquen per un model de gestió pública, transparent i amb participació social que garanteixi el servei públic d’abastament i sanejament d’aigua i promogui l’ús eficient del recurs. Les organitzacions sindicals donen suport a la incorporació en el text de la Llei d’Aigües del reconeixement del Dret Humà Universal de l’Aigua i impulsen la iniciativa ciutadana europea (ICE) a l’Estat espanyol amb la recollida de signatures per a reclamar a les administracions públiques que garanteixin el Dret Humà a l’Aigua i al sanejament mitjançant els serveis públics de qualitat.

UGT i CCOO s’uneixen a la convocatòria de Nacions Unides per al Dia Mundial de l’Aigua 2012, sota el lema “Aigua i seguretat alimentària”. L’estreta relació entre ambdós conceptes brinda l’oportunitat de reflexionar sobre els reptes que planteja la gestió sostenible de l’aigua per a garantir dos drets humans bàsics, l’accés universal a l’aigua potable i els serveis de sanejament, i l’accés a l’alimentació. També és una jornada de reivindicació de la responsabilitat de les administracions com a garants de la gestió pública de l’aigua per assegurar l’accés universal a aquest bé comú respectant la seva triple funcionalitat ambiental, social i econòmica.

L’aigua és un factor essencial en la producció d’aliments. El 20% de les terres cultivades en el món són regadius que consumeixen el 70% de l’aigua dolça del planeta i aporten el 40% de la producció d’aliments. A l’Estat espanyol la superfície de regadiu representa el 15% de la superfície agrària útil total, i consumeix al voltant del 70% de la demanda de recursos hídrics i aporta més del 50% de la producció final agrària. L’impacte del canvi climàtic sobre la disponibilitat d’aigua per a l’agricultura, la pèrdua de sòls de cultiu per a usos urbanístics i industrials i la competència entre demandes creixents dels diferents usos de l’aigua compromet la seguretat alimentària dels 9.000 milions de persones que habitaran el planeta en el 2050 i que, segons dades de la FAO, demandaran un augment del 70% de la producció d’aliments.

Entre els efectes del canvi climàtic sobre els recursos hídrics, d’acord amb les conclusions del Quart informe de l’IPCC, destaquen la disminució de la escorrentia dels rius i de la recàrrega d’aqüífers en regions del Mediterrani i zones semi àrides d’Amèrica, Austràlia i Àfrica meridional; la pèrdua de glaceres que afecta especialment a Àsia; i la severa afecció dels deltes fluvials a causa de la reducció del flux d’aigua, l’augment de la salinitat i l’elevació del nivell del mar.

D’altra banda, l’augment de la temperatura provocarà un increment de la taxa d’evaporació i un augment de les pluges en els tròpics i en les zones de més altitud, però un descens de la pluviometria en les zones que ja pateixen sequera, accentuarien el dèficit hídric en les zones més seques.

Els escenaris climàtics per a l’Estat espanyol confirmen l’evolució d’increment progressiu de les temperatures mitjanes, la disminució de les precipitacions i la major freqüència fenòmens meteorològics extrems (sequeres, inundacions, onades de calor, etc.). D’acord amb aquestes previsions, es produirà una reducció dels fluxos de l’aigua, estimada per a les diferents conques hidrogràfiques entre un 5 i un 11%, segons el Pla Espanyol d’Adaptació al Canvi Climàtic. El conjunt d’impactes mencionats augmenten la vulnerabilitat socioeconòmica d’Espanya davant dels efectes del canvi climàtic, afectant significativament l’abastament i la totalitat de l’activitat productiva.
Encara que els efectes del canvi climàtic afectin tant àrees urbanes com rurals, les poblacions més vulnerables pel que fa al risc de dèficit hídric i inseguretat alimentària són les comunitats rurals que habiten en els països en desenvolupament més exposats al risc d’episodis meteorològics extrems i variabilitat de pluges.

La resposta als desafiaments que planteja la interrelació d’aigua i seguretat alimentària requereix, entre d’altres actuacions, una gestió sostenible del cicle integral de l’aigua que asseguri la disponibilitat del recurs en condicions de qualitat; millora de l’eficàcia en l’ús de l’aigua en l’agricultura, a través de bones pràctiques agràries; desenvolupament de la investigació sobre l’abast i localització dels efectes del canvi climàtic en els recursos hídrics per a l’agricultura particularment afectats per aquest fenomen; aprofitament de les tecnologies de dessalar i dessalinització sota criteris de sostenibilitat, i millora significativa de la taxa de depuració i reutilització d’aigua residuals.

Pel que fa a la gestió sostenible de l’aigua, CCOO i UGT advoquen per un model de gestió pública, transparent i amb participació social, que garanteixi el servei públic d’abastament i sanejament d’aigua i promogui l’ús eficient del recurs. En aquest sentit, rebutgem les iniciatives de privatització de la gestió de l’aigua que persegueixen principalment el benefici econòmic abans que garanteixi el dret a l’aigua i la preservació de les funcions ambientals d’aquest recurs.

UGT i CCOO donen suport a la incorporació al text de la Llei d’Aigües del reconeixement del Dret Humà Universal a l’Aigua. Considerem que seria una actuació coherent per part del Govern espanyol amb l’adhesió que va fer a la Resolució 64/292 de Nacions Unides, en la qual es reconeix l’accés a l’aigua potable i al sanejament com un dret humà essencial per al gaudi de la vida i de tots els drets humans.

CCOO i UGT impulsen la iniciativa ciutadana europea (ICE) que reclama el dret humà a l’aigua i al sanejament a través d’uns serveis públics de qualitat presentada en el marc del VI Fòrum Mundial de l’Aigua i que se sol•licitarà el proper 1 d’abril a la Comissió Europea per apr de la Federació Europea de Sindicats de Serveis Públics (EPSU).

UGT i CCOO impulsaran la posada en marxa d’aquesta campanya a Espanya recollint signatures i reclamant a les diferents administracions que assumeixin la seva responsabilitat garantint el Dret Humà a l’Aigua i al Sanejament a través d’uns serveis públics de qualitat. UGT i CCOO amb la resta de sindicats de serveis públics europeus recorden que són els governs els responsables de garantir aquest Dret Humà, tal i com ha reconegut en dues resolucions les Nacions Unides.