CCOO exigeix al Govern el tancament de la negociació d’un Acord marc per al correu públic

Amb un finançament de 4.850 M d’euros i la seva incorporació a l’Agenda estratègica 2030 per millorar el servei públic postal a la província de Barcelona.

El sindicat reclama la implicació urgent del Govern per treure a la companyia de la seva fallida actual provocada per l’anterior president.

Demanda 3.350 M d’euros per assegurar la prestació del servei postal universal (SPU) i finançar un pla estratègic que el reposicioni en el mercat, i 1.500 M d’euros per a un nou marc laboral dels 50.000 empleats i empleades de Correos.

Amb això, Correos assegurarà nous serveis de proximitat a la província de Barcelona, aprofitant la seva extensa xarxa postal, que compta amb 482 centres i un empleat/empleada postal per cada gairebé 1.100 habitants. Entre ells, serveis socials d’atenció a col·lectius vulnerables, d’accessibilitat bancària, digitals, de les administracions públiques, amb especial atenció a les persones majors de 65 anys que representen més del 19 % de la població en aquesta província.

El sindicat majoritari de Correos ha presentat al Govern un document amb 100 propostes que conformarien el cos d’iniciatives a incloure en l’Acord marc estratègic per ampliar la prestació de serveis a tot el país i, singularment, a la província de Barcelona. L’objectiu central és millorar l’atenció a la comunitat i contribuir a la cohesió social i econòmica del territori. A més, cerca rescatar Correos de la greu crisi financera provocada per l’anterior president de l’entitat i permetre la inclusió del servei públic postal en l’Agenda 2030 del Govern. Correos exerceix un paper crucial per a la ciutadania a tot el país, especialment a les zones rurals afectades pel repte demogràfic on es necessiten serveis públics de proximitat, raó per la qual ha d’incorporar-se a l’Agenda estratègica de l’Executiu.

En concret, la proposta de CCOO incorpora la utilització de la xarxa de Correos com a centres de serveis públics per a la ciutadania en general, i de Barcelona en particular, prestant diferents serveis a les persones, comerços, empreses i institucions:

• Serveis socials a la comunitat, amb especial atenció als grups vulnerables i a les persones grans (més del 19 % de la població de la província de Barcelona té més de 65 anys).
  • Millorar l’accessibilitat bancària a la província, que en els últims anys ha sofert la pèrdua de més del 44 % d’oficines bancàries i de caixers automàtics. És necessari reduir l’impacte negatiu en termes d’accés a l’efectiu de la població.
  • Utilitzar l’extensa xarxa postal, amb àmplia presència en el territori, 482 centres de treball i un treballador/ treballadora de Correos per cada entorn de 1.100 habitants a la província de Barcelona. I que les oficines serveixin com a punt d’accés per a prestar serveis de les administracions i garantir així serveis digitals i de comunicació en zones amb poca cobertura.
  • Garantir el lliurament de la correspondència i la paqueteria davant l’auge del comerç electrònic, en igualtat d’accés i oportunitats a les ciutats, municipis mitjans i petits i en les zones rurals de la província de Barcelona.

Totes aquestes mesures han d’anar acompanyades d’una actualització de la normativa laboral que inclogui un pla de rejoveniment de la plantilla, amb sortides incentivades, ofertes d’ocupació i actualització de borses de contractació que garanteixin la substitució i la cobertura de tots els llocs de treball a la província de Barcelona. Aquestes mesures pretenen posar fi així a l’ajustament sever de la contractació que es va produir en els últims mesos i que afecta la totalitat dels centres de treball de la província de Barcelona, sobretot a la UR1, UR3 Terrassa, Castellbisbal, Olesa de Montserrat, Monistrol de Montserrat, Sant Sadurní d’Anoia, Vilafranca del Penedès, Cerdanyola del Vallès, Santa Perpètua de Mogoda, Barberà del Vallès, Badia del Vallès, Sant Just Desvern, Sant Martí Sarroca, Parets del Vallès, la Garriga, Cardedeu, la Llagosta, Caldes de Montbui, Tona, Sta. Eulàlia de Ronçana, Montornès, districtes de Barcelona ciutat (destacant el 35, 25, 27, 13, 31), Mataró, Montgat, Pineda de Mar, Santa Susanna, Badalona.

I, finalment, una actualització que millori els salaris i la regulació de la carrera professional.

Per a CCOO, l’Acord marc pel correu públic ha de garantir la sostenibilitat econòmica i social de Correos millorant el finançament del servei postal universal, proporcionar nous serveis d’interès econòmic general (SIEG) a la ciutadania i ha de posar fi a la salvatge retallada de plantilla actual.