Treballadors i treballadores especialment sensibles

El concepte de treballador o treballadora especialment sensible (TES), inclòs en la Llei de prevenció de riscos laborals (article 25), es refereix a les persones que són més vulnerables als riscos laborals per les seves condicions de salut, característiques personals o discapacitat.

Quins elements s’han de donar per poder ser considerat TES?

• Presentar característiques personals, un estat biològic conegut o qualsevol malaltia o afectació en l’estat de salut de tipus temporal o permanent.
  • Tenir una discapacitat física, psíquica o sensorial.
  • Estar relacionades, les situacions anteriors, amb algun dels factors de risc existents al teu lloc de treball, de manera que siguis especialment sensible a aquest risc i que, en conseqüència, el teu estat de salut pugui agreujar-se per les condicions de treball i/o t’impedeixin continuar treballant en les mateixes condicions.

L’existència d’una discapacitat o malaltia no suposa el reconeixement automàtic de la condició de TES. Si la malaltia, condició de salut o discapacitat no està relacionada amb els riscos laborals del teu lloc de treball, no es podrà donar aquesta condició.

Drets de les persones treballadores TES

• El treball no ha de perjudicar ni empitjorar la teva situació de salut; tampoc pots patir discriminació per motius de salut.
  • La part empresarial ha de garantir de manera específica la protecció de les persones TES adaptant o canviant el teu lloc de treball, de manera que la feina no et posi en situació de perill.
  • En l’avaluació de riscos s’han de considerar les persones TES que puguin ocupar el lloc de treball i ha d’existir una avaluació específica i actualitzada en aquest sentit.
  • Si t’han d’adaptar el lloc de treball, pots aportar els informes que tinguis del sistema públic de salut al metge o metgessa que et faci el reconeixement. Cal que conservis el rebut segons els l’has lliurat.
  • Has de rebre informació i formació adequada i adaptada sobre els teus riscos laborals.
  • L’empresa ha de fer un control de les mesures preventives planificades per comprovar-ne l’eficàcia.

Si soc una persona TES, tinc l’obligació de fer-me el reconeixement mèdic? He de comunicar la meva situació?

• En termes generals, el reconeixement mèdic és voluntari per a la persona treballadora, encara que molts cops és necessari per fer el reconeixement com a TES.
  • Tampoc no tens l’obligació de comunicar la teva situació. Ara bé, és molt recomanable fer-ho per escrit per poder iniciar el procediment per adaptar o canviar el teu lloc de treball.

Per iniciar els tràmits per adaptar el teu lloc de treball, sol·licita per escrit a l’empresa que et faciliti una visita mèdica amb el servei de prevenció que realitza la vigilància de la salut. Recorda:

• Els teus informes mèdics són confidencials. L’empresa no ha de saber, si tu no vols, el teu diagnòstic o les teves circumstàncies de salut, sinó que només ha de saber que necessites aquesta visita mèdica per valorar l’adaptació del teu lloc de treball. Posteriorment, l’empresa rebrà les conclusions realitzades pel servei de prevenció sobre si és necessària aquesta adaptació i les recomanacions per realitzar-la, però sense cap dada concreta sobre la teva salut.
  • L’acompanyament dels delegats i delegades de prevenció en tot el procés és important per rebre un bon assessorament i garantir els teus drets.

Amb el suport de

Image 1