Des de l’any 1999 s’han produït més de 6.961 morts a tot l’Estat espanyol a causa dels efectes de l’amiant, i moltes més que no han estat reconegudes com a tal. El fibrociment segueix ampliant la llista de víctimes, tot i la seva prohibició definitiva el 2005, i continua molt present en edificis, instal·lacions d’obra pública, centres i equips de treball, tal com ens ensenyen les darreres experiències del Metro de Madrid i de Barcelona.

CCOO ha estat des dels anys setanta plenament actiu, combatent aquest perillós material per a la salut pública, mediambiental i laboral, tant a escala institucional com als centres de treball.

En aquest dossier que us presentem fem un recorregut per la lluita històrica de CCOO contra aquest cancerigen, exposant la situació actual i les nostres propostes per a l’actuació sindical en l’àmbit de les empreses i per a l’eliminació d’aquest material del nostre entorn.

Entre les darreres actuacions de CCOO destaquen les accions realitzades per a l’aprovació del Fons de Compensació per a les víctimes de l’amiant, la campanya per a la seva eliminació als centres educatius, la participació en l’avantprojecte de llei per a l’erradicació de l’amiant a Catalunya, i la reivindicació amb la qual hem instat el Govern d’Espanya i el Govern català, perquè s’incorpori la retirada d’amiant als projectes finançats a través dels fons europeus de recuperació Next Generation EU, per a la rehabilitació integral a escala de barri o d’edificis públics i la renovació energètica.

Tampoc podem oblidar l’actuació constant del nostre Gabinet Jurídic en la defensa de les persones treballadores i llurs famílies que han mort o han patit malalties per l’exposició a l’amiant, i l’actuació diària dels nostres delegats i delegades reclamant mesures de prevenció als centres de treball.

Hi ha encara milers de tones de fibrociment al nostre territori i queda molt per fer, per això des de CCOO de Catalunya continuarem exercint les actuacions reivindicatives que calguin.

Per a més informació, sobre les propostes de CCOO i les pautes per a la intervenció a les empreses, consulta el dossier La lluita de CCOO contra l’amiant i per a la defensa de les víctimes. Propostes sindicals

Amb el suport de:

Logotip del Departament d'Empresa i Treball. A la feina cap risc