La Fundació Cipriano García – CCOO de Catalunya entrega 12.000 euros per a la Maternitat d’Elna

L’alcalde de la localitat francesa agraeix la solidaritat de CCOO i destaca que és “l’aportació més important rebuda de part d’una organització sociopolítica”.

La Fundació Cipriano García – CCOO de Catalunya ha entregat aquest divendres, 14 de juny, els 12.000 euros recollits en una campanya de solidaritat per contribuir a la rehabilitació de l’edifici de la Maternitat d’Elna. Al capdavant d’una delegació d’una seixantena de sindicalistes i membres del grup de memòria històrica de CCOO que ha viatjat fins al Rosselló, el secretari de Recursos i Finances de la Comissió Obrera Nacional de Catalunya, Álvaro Muñoz, i la presidenta de la Fundació Cipriano García, Dolors Llobet, han fet donació a l’alcalde d’Elna, Nicolas Garcia, dels fons recollits per contribuir a la restauració de l’edifici.

L’alcalde d’Elna, que ha acceptat la invitació per participar el proper 5 d’octubre a la Festa del Treball Digne de CCOO, ha agraït la donació i ha volgut destacar que és l’aportació “més important rebuda fins ara provinent d’una organització sociopolítica”. L’alcalde Nicolas Garcia ha avançat que en les properes setmanes l’Ajuntament d’Elna farà balanç dels fons recollits per poder rehabilitar l’edifici museïtzat que es va haver de tancar l’estiu passat per l’aparició d’unes esquerdes importants. L’ajuntament calcula que la rehabilitació pot costar entre un i dos milions d’euros, inassumibles en solitari per a un municipi francès de 9.000 habitants. Per això s’explica la crida d’ajuda que ha fet a la societat civil i a la qual han respost la Fundació Cipriano García i CCOO de Catalunya.

La campanya per la Maternitat d’Elna que la Fundació Cipriano García ha desenvolupat les darreres setmanes ha servit també per contribuir a la divulgació de la memòria democràtica, la lluita antifeixista i la cultura de la pau, valors tan necessaris en un context com l’actual, després de l’avenç de l’extrema dreta al conjunt d’Europa i, significativament, a França. Cal recordar que prop de 600 infants van néixer entre el 1939 i el 1944 a la Maternitat d’Elna. Dones embarassades que havien fugit de la Guerra Civil i l’Espanya feixista, així com embarassades jueves que fugien de la persecució nazi van trobar refugi en aquest edifici construït el 1900 als afores del municipi rossellonès d’Elna.

La Maternitat d’Elna era obra d’una fundació humanitària. El projecte es deia Cartell d’Ajuda Suïssa als Nens de la Guerra Civil Espanyola i el va dirigir la infermera suïssa Elisabeth Eidenbenz fins que el 1944 els nazis van tancar l’edifici arran de l’ocupació de la França de Vichy. Després de la Segona Guerra Mundial, l’edifici va estar abandonat fins que als anys noranta el va adquirir un artesà per establir-hi el seu taller de vitralls. El 2001 el propietari va conèixer Guy Eckstein, que era un dels nens que havia nascut a la maternitat, i li va explicar la història de l’edifici. Junts van decidir buscar l’antiga infermera i, en trobar-la, el 2002, la història perduda en l’oblit va sortir a la llum.

Desapareguda el 2011, als 98 anys, Elisabeth Eidenbenz va liderar durant els darrers anys de la seva vida la recuperació de la memòria de la Maternitat d’Elna. El 2005 l’Ajuntament d’Elna va adquirir l’edifici i li va donar formalment un sentit memorial. Gràcies a la tasca divulgativa d’Eidenbenz i a la feina de diverses entitats memorials, va esdevenir un espai de memòria democràtica de renom. El 2022 va arribar a la xifra anual de 40.000 visitants.