Acció sindical per la salut a la feina i la protecció social

El passat divendres 27 d’abril, delegats i delegades de CCOO de les Terres de Lleida van participar en la jornada reivindicativa per la salut a la feina que se celebra mundialment cada 28 d’abril. La jornada va començar amb una assemblea en què es va analitzar la sinistralitat laboral a les comarques de Ponent, l’escassa i gens eficient prevenció a les empreses i la insuficient i laxa resposta de l’autoritat laboral. Un apartat específic van merèixer els efectes de la reforma laboral, l’increment de l’atur i les retallades de la protecció social i serveis públics sobre la salut dels treballadors i les treballadores i es van exposar les conclusions de l’estudi “Ajustes de plantilla, exposición a riesgos psicosociales y salud”, liderat per ISTAS: a més de l’empitjorament de la qualitat de vida i l’amenaça per la salut de les persones aturades i els seus familiars dependents, les que continuen treballant en una empresa després d’un ERO tenen majors dificultats per exercir drets laborals bàsics (descansos setmanals, vacances…), augmenten l’exposició a riscos psicosocials i incrementen la probabilitat de tenir pitjor salut mental. L’estudi posa de relleu que en els expedients de regulació en què ha intervingut la representació social, l’efecte nociu per a la salut és menor. Podeu consultar l’estudi al web d’ISTAS.

L’assemblea va cloure amb el reconeixement de l’acció sindical d’aquells delegats i delegades de prevenció en la millora de les condicions de seguretat i salut als llocs de treball. La socialització de les experiències ens permet avançar com a organització sindical; les podeu rellegir a l’apartat “Targeta vermella” de lo Sindicat. Enguany han estat:
– Quan el control de les baixes és un abús, delegades del tèxtil, FITEQA-
– Malalties professionals: reconèixer per a prevenir, delegat hostaleria, FECOHT
– Esprai cancerigen, acció sindical en origen, delegats del metall, Federació d’Indústria
– Amb soroll no ens entendrem, delegats de caixes d’estalvis, COMFIA

En finalitzar vam anar fins a davant de la seu de la patronal lleidatana on vam fer explícita la nostra protesta recordant els 13 treballadors que van morir el 2011 a les comarques de Lleida (9 al centre de treball i 4 in itinere) i els 73 accidents greus.

Els treballadors i les treballadores segueixen pagant amb la vida una prevenció més pensada en evitar sancions i responsabilitats que per garantir la seva salut d’avui i de demà. Tot i explicar només una part de l’abast real dels danys com a conseqüència del treball, les dades dels accidents laborals són inacceptables per si soles: a les comarques de Lleida el 2011, 5.314 treballadors i treballadores van patir un accident amb baixa al centre de treball (9 treballadors morts i 61 greus), 8.756 treballadors/es van tenir un accident sense baixa i 464 es van accidentar anant i tornant del treball (4 mortals i 12 greus). A Catalunya hi hagueren 78 accidents mortals (14 més que l’any passat) i la reforma laboral i el desballestament de l’estat social no fan més que agreujar les situacions de risc.