Propostes de CCOO de Catalunya per a l’ofensiva salarial en els convenis 2008

Hem analitzat l’evolució dels salaris en la negociació col.lectiva, i com, a pesar de l’existència de millores netes de poder adquisitiu, els salaris mitjos ‘que han crescut a un ritme del 3,6% anual -, tendeixen a estancar-se, i perden pes en el repartiment de la renda nacional.

En un context de fort creixement econòmic i de creació de noves ocupacions, amb la incorporació massiva de persones immigrants al mercat de treball, les desigualtats i les condicions de treball precàries tendeixen a agreujar-se, en la mesura que el creixement de l’ocupació es produeix en sectors d’activitat de baix valor afegit. Justament, els sectors d’activitat associats als baixos salaris estructurals, els sectors d’activitat més inflacionistes, i amb menor productivitat.

Aquesta situació és l’expressió dels problemes del nostre model de creixement i competitivitat.

D’aquí, la necessitat d’una política salarial més forta en la negociació col•lectiva de 2008. Els baixos salaris estructurals són una expressió fonamental de la precarietat laboral. A més d’una situació injusta socialment per a les persones afectades, els baixos salaris són un fre en la modernització de les nostres empreses.

Per CCOO de Catalunya, els acords generals en relació a la negociació col•lectiva, els successius ANC, no es corresponen amb la nova necessitat de que la pròxima negociació col.lectiva introdueixi una discontinuïtat que permeti perfilar polítiques sindicals més fortes. L’ANC no hauria de ser renovat.

1.- Fort creixement del Salari Mínim Interprofessional:

La dignificació del salari mínim interprofessional és fonamental. El nostre objectiu és que el SMI tingui un creixement del 8% entre 2009 i 2012, fins a arribar a, també, els 1.000€, i complir l’establert en la Carta Social Europea.

2.- Conquerir una millora real i efectiva del poder adquisitiu dels salaris:

Incorporant la clàusula de revisió salarial en els convenis que no la tinguin regulada; perfeccionant les clàusules fins a convertir-les en clàusules de garantia completa, és a dir, sense limitacions i retroactives a l’inici de la vigència del conveni. La revisió salarial no es negociable.

Decidint en cada àmbit de negociació, les millores de poder adquisitiu real que tenim com objectiu, sobre la base del diferencial del salari inicial pactat i la previsió d’inflació a partir de la qual opera, plenament, la revisió salarial, i d’acord amb diversos factors: situació econòmica i expectatives de futur del projecte empresarial o els sectors d’activitat de l’àmbit del conveni, inversions, estratègies d’innovació tecnològiques i organitzatives, productivitat, nous mercats o línies d’activitat, marges de beneficis previsibles i beneficis acumulats, etc.

3.- Els convenis col.lectius han de superar la negociació salarial nominal i avançar en la negociació del conjunt salarial:

La negociació col.lectiva ha d’intervenir sobre el conjunt del salari variable, sigui el que sigui la seva naturalesa i origen, des dels clàssics que retribueixen la quantitat o qualitat de treball, al salari per objectius, o que s’estableixen sobre la base de l’acceptació personal de certes condicions de responsabilitat, disponibilitat o l’especial capacitació professional de la persona.

4.- Rebutjar les dobles escales salarials i corregir les desigualtats de gènere:

Analitzant la classificació professional discriminatòria, per a fer realitat el principi d’igual retribució per a treballs d’igual valor. Igualment, analitzar qualsevol possible tracte discriminatori derivat a la data d’ingrés en l’empresa o l’edat.

5.- Eradicar els baixos salaris estructurals: un objectiu central de la negociació col.lectiva 2008.

a) Negociant en els convenis, durant la seva pròpia vigència, l’eradicació, progressiva i planificada en el temps, dels salaris inferiors a 1.000 €.

b) Exigint per als salaris propers al Salari Mínim Interprofessional, un increment salarial mínim, en la forquilla del 8% al 6%, segons sigui la seva proximitat. En coherència amb la nostra política reivindicativa respecte del SMI.

Feu clic per veure el document amb les propostes de CCOO de Catalunya per a l’ofensiva salarial en els convenis 2008