Nissan: 94 dies de mobilització i 513 dies per a l’esperança

Article de Javier Pacheco publicat a ‘La Vanguardia’ el 08 d’agost de 2020

L’acord de Reindustrialització de Nissan assolit el 5 d’agost després de reunions maratonianes entre els sindicats i l’empresa és el fruit de la lluita dels i les treballadores en la defensa dels seus llocs de treball i l’exemple de què és possible canviar les coses.

El 28 de maig la Direcció de Nissan va anunciar la seva voluntat de tancar l’empresa el 31 de desembre de 2020, donant un cop al sector de l’automoció a Catalunya i deixant en la desesperació les 25.000 famílies que en depenen.

Des d’aquell dia, els sindicats i els treballadors i treballadores de Nissan es va fixar l’objectiu de salvar l’ocupació per sobre de tot.

Per aconseguir-lo han hagut que lluitar contra els elements. No només havien de fer front a la pròpia situació que ja era prou difícil, ho han fet enmig d’una pandèmia que ha reduït l’impacte que un conflicte com aquest hauria tingut en una situació de normalitat. I malgrat tot, han aconseguit condicionar l’opinió pública, cridar l’atenció de totes les institucions i pressionar a l’empresa amb mobilitzacions i una vaga indefinida que ha estat un exemple de solidaritat obrera gràcies a una caixa de resistència que ha mantingut el salari dels vaguistes.

Han aconseguit un acord que obre la possibilitat que els acomiadaments no siguin inevitables perquè manté les produccions de Nissan durant 513 dies i obre un espai de temps molt ampli per trobar una solució industrial que mantingui l’ocupació pròpia i dels treballadors i treballadores del sector. Alhora, cobreix els seus riscos amb un paquet d’indemnitzacions i compromet els actius necessaris per facilitar noves inversions.

Ara és el moment de les institucions del país. Han de passar de les voluntats als compromisos, dels titulars a les concrecions i de les promeses a les inversions necessàries. Tothom ha entès la necessitat de la sobirania industrial. Ha de començar a convertir-se en fets mitjançant un projecte industrial a Nissan.

No es pot fallar a les persones que han protagonitzat la lluita de Nissan. El seu esforç, el seu sacrifici i el seu compromís amb el treball, el més honest que tenim les persones, ha de tenir la resposta que mereix. Ells i elles han construït les condicions perquè el país doni una resposta. Ells han possibilitat que la història de la Motor Ibérica no s’acabi per una decisió de Nissan. Els governs del nostre país han d’estar a l’alçada i donar continuïtat a un projecte centenari que segueixi proporcionant treball. L’única cosa per a la qual han lluitat els treballadors i les treballadores de Nissan, treball. Tenim 513 dies per a l’esperança.

Javier Pacheco és secretari general de CCOO de Catalunya i treballador de Nissan

Feu clic per descarregar-vos l’article Nissan: 94 dies de mobilització i 513 dies per a l’esperança en PDF