CCOO i UGT denuncien una retallada del servei públic de Correos que deixarà descoberta Catalunya, tant a les grans poblacions com a les petites de l’àmbit rural

Tots dos sindicats subratllen que mentre Correos llança campanyes publicitàries anunciant el seu compromís amb l'”Espanya buidada”, la falta de cobertura de llocs de treball impedeix el desenvolupament normal del servei als petits municipis.

CCOO i UGT, sindicats majoritaris a Correos, denuncien que, a Catalunya, milers de ciutadans i ciutadanes que viuen en l’àmbit rural veuran retallat el servei postal durant els mesos d’estiu. L’empresa va comunicar la decisió de no realitzar contractacions per cobrir les vacances dels treballadors i treballadores dels serveis rurals i, per això, els ciutadans i ciutadanes que resideixin als petits municipis rebran el correu només algun dia a la setmana, quan per llei l’empresa ha de garantir que el servei postal es realitzi cinc dies a la setmana, de dilluns a divendres, a tot el territori nacional, sense distinció del lloc on es resideixi.

La retallada en contractació per cobrir les absències durant l’estiu és gairebé absoluta a tots els centres de treball, i això genera a totes les poblacions una deterioració del servei públic, tant en el repartiment com en l’atenció al públic, atès que és impossible assumir tota la feina. En la pràctica ens trobem davant una mesura de retallada de la plantilla que diàriament presta aquest servei públic, i com a solució l’empresa ha comunicat que els treballadors i treballadores que no estiguin de vacances facin el treball del qual faltin. Amb la fórmula triada es genera una sobrecàrrega de treball, per la qual cosa l’empresa assumeix que quedaran sense repartiment aleatòriament unes zones o unes altres, en resultar impossible arribar a tots els domicilis. En el cas dels serveis rurals, l’empresa condemna el fet que diàriament quedin sense servei postal municipis sencers, que a més de deteriorar el servei que rep el ciutada o ciutadana, en aquest cas, és una mesura il·legal en haver-la imposat als treballadors i treballadores sense possibilitat de negociació prèvia.

Tot i que Juan Manuel Serrano, el president de la companyia, gasta molts diners en campanyes publicitàries per vendre la seva preocupació pel món rural i l’Espanya buidada, la realitat evidencia que el servei públic postal en aquest àmbit sembla no encaixar en el projecte de futur que està aplicant. Estem davant un gestor que ha demostrat les seves mancances i falta de tarannà durant la crisi sanitària del coronavirus, i que ha portat Correos a ser el segon col·lectiu laboral en infectats després del sanitari, i que ara busca retallar despeses deixant de cobrir les vacances de bona part dels més de 5.400 treballadors i treballadores que a Correos donen cobertura al món rural, un àmbit territorial on es troben el 90 % dels municipis de tot el territori. La decisió precaritza encara més les condicions en les quals es troba aquest col·lectiu, que en la seva gran majoria estan obligats a aportar els seus propis vehicles per realitzar el servei, a canvi d’unes compensacions que estan congelades pràcticament des dels últims 18 anys, mentre el cost dels vehicles i el seu manteniment s’han incrementat un 35 %.

CCOO i UGT han demanat a l’empresa que rectifiqui i que cobreixi amb contractació tots els serveis rurals, com de fet històricament sempre s’ha fet, ja que existeix una obligació de servei públic que no es pot deixar d’atendre. Per a totes dues organitzacions sindicals, si el president vol estalviar, en comptes de retallar el servei públic a la ciutadania en el món rural, podria gastar menys en les costoses campanyes de publicitat amb les quals només busca una promoció de la seva imatge personal.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 4 d’agost de 2020