CCOO lamenta el tancament de l’espai TAMAIA de suport a les dones i de lluita contra les violències masclistes

Agraïment a totes les dones i professionals de l’entitat

En la reunió plenària del Consell Nacional de les Dones de Catalunya del 10 de juny la companya Beatriu Masià va fer públic el tancament de l’entitat TAMAIA-Viure Sense Violència.

Des de CCOO volem fer arribar en primer lloc el nostre agraïment a totes les dones i professionals de l’espai TAMAIA, que amb una gran saviesa i generositat han omplert un buit en el sistema d’atenció a les dones que serà difícil de substituir. Ha estat una entitat que quan encara no hi havia ni marc normatiu específic per a abordar les conseqüències de les violències masclistes era el referent de tot el sistema d’atenció a les dones; un referent que en forma de programes formatius, assessorament o supervisió ha anat configurant el marc conceptual per a l’abordatge integral d’aquestes violències.

Ha estat una entitat capaç de dissenyar un model d’intervenció des de la cura, el respecte i la cultura de la no violència, i que d’una manera generosa l’ha compartit amb institucions, administracions i entitats per a poder donar sortida i acompanyament a les dones que tenint una experiència de violència masclista han volgut trobar el camí per a sortir-ne en les millors condicions.

TAMAIA també ha estat al llarg de més de 29 anys al costat de les dones amb la finalitat de posar en pràctica una manera d’abordar les violències i les seves dures conseqüències en les vides de les dones.

La situació que porta a TAMAIA a tancar no es circumscriu en el context de crisi que estem vivint arrel de la pandèmia de la COVID-19. El context de crisi ha esdevingut un gran accelerador. Moltes entitats que cobreixen una part important del sistema català d’atenció a les dones en situació de violència han viscut i han patit una manera de funcionar, un model de relació entre administracions i entitats que, de manera directa o indirecta, han provocat l’asfixia d’espais com TAMAIA. Unes regles de joc que lluny de promoure la complementarietat i la corresponsabilitat, tant necessària com eficaç en l’abordatge de les violències masclistes, entre el teixit associatiu, la comunitat i l’administració, han generat més dificultats que facilitats.

Des d’aquestes línies, un agraïment enorme a tot el que ha significat TAMAIA en els darrers 29 anys i un prec a les administracions amb competències: és urgent posar sobre la taula un model d’atenció de cogovernança que, lluny de trencar amb el teixit i xarxes de dones, les empoderi i les inclogui com a peces fonamentals si creiem en l’horitzó d’erradicar les violències masclistes en el nostre entorn.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 16 de juny de 2020