CCOO reivindica millores concretes en l’accés als centres de treball de Sant Cugat

L’Ajuntament de Sant Cugat es va comprometre a convocar una comissió de treball el mes de setembre

L’any 2016, persones treballadores dels parcs empresarials i dels polígons industrials de Sant Cugat del Vallès es van adreçar a CCOO per transmetre la seva preocupació en relació amb els accessos dels seus centres de treball.

Tal com vam denunciar des del nostre sindicat, aquest tipus de polígons tenen una evident mancança pel que fa al transport de les persones, fet que obliga en molts casos a utilitzar el vehicle particular per accedir a la feina. Això comporta un increment del risc de patir accidents, despeses addicionals i, alhora, importants impactes socials i ambientals sobre el territori.

Des de llavors, des de CCOO hem coordinat els esforços dels representants dels treballadors i treballadores per tal de valorar la situació, estudiar propostes de millora i planificar les actuacions que les poden desenvolupar. Això ha significat la convocatòria de trobades periòdiques d’aquests delegats i delegades, dues reunions amb l’ajuntament, la preparació d’un estudi propi i, fins i tot, la convocatòria d’una acció reivindicativa, el gener passat.

Amb tota aquesta tasca hem defensant propostes que es poden concretar de la manera següent:
– La creació d’una taula de mobilitat per a l’àmbit Can Sant Joan, Ca n’Ametller i Can Mates, com a espai de diàleg entre totes les parts per avançar en solucions als problemes de mobilitat, superant l’aplicació de mesures unilaterals i sense una visió integral, com va ser l’anunci de la implantació de la “zona taronja”.
– La millora de la xarxa d’autobusos, sobretot en hores punta laborals, amb més coordinació amb el servei ferroviari i disposant de bus-VAO.
– La reserva de places d’aparcament per a persones amb problemes de mobilitat personal, els cotxes compartits i els més eficients.
– La dotació d’infraestructures adients per a l’ús de la bicicleta i pels desplaçaments a peu (amb fortes mancances de seguretat).
– L’estudi de la implantació d’un bus de polígon, operatiu i de qualitat, que permeti reduir la necessitat d’utilitzar el vehicle particular.
– La incorporació dels sindicats a la Taula de Mobilitat de Sant Cugat (on les principals forces socials del país restem exclosos).

A partir d’aquests moviments, l’ajuntament va crear el que es coneix com a Comissió de l’Àrea de Can Sant Joan. Es tracta d’un espai de treball que té per objectiu abordar els problemes d’accessibilitat a aquest parc empresarial.

Aquesta comissió es va convocar el mes de juny, amb participació dels representants sindicals. Des de l’ajuntament es va informar sobre els projectes de millora de l’enllumenat públic, de creació de nous carrils bici, d’adequació de noves places d’aparcament i de certes millores en el transport públic. També es va anunciar que el funcionament de la “zona taronja” es posposa fins a l’estiu del 2019.

Des de CCOO hi vam proposar un veritable impuls del transport col·lectiu, especialment el públic, pel que cal estudiar la implantació d’un carril bus VAO (que també donaria servei als cotxes d’alta ocupació). També és important facilitar els accessos per a les bicicletes i la creació de passos segurs per a vianants. Però sobretot vam deixar clar que les empreses tenen bona part de la responsabilitat en el problema de la mobilitat, pel que s’han d’implicar en les mesures que calgui aplicar per reduir els seus impactes.

La resta de forces sindicals van intervenir en una línia similar a la nostra. Els companys d’UGT van situar el paper que podria tenir Sant Cugat com a veritable referent de polítiques de mobilitat. Des de la patronal es van interessar pel transport públic i la millora de l’entorn, responsabilitat de les administracions públiques, però sense assumir mesures pròpies per tal d’avançar en la resolució dels problemes.

Com a resultat d’aquest grup de treball, es va acordar analitzar la viabilitat del carril bus-VAO, la ubicació d’un aparcament segur de bicis a l’estació propera d’FGC, impulsar l’educació vial a les escoles, elaborar una guia de pla de desplaçaments per a petites empreses i organitzar una jornada sobre aquests plans de desplaçaments.

Des de CCOO hem realitzat una valoració positiva d’aquesta primera sessió de treball d’aquesta comissió. Existeix certa voluntat política de l’Ajuntament de Sant Cugat en avançar sobre aquests temes. Però la trobem encara força minsa. Per exemple, no s’han incorporat Ca n’Ametller ni Can Mates, com hem reivindicat des de fa temps. Tampoc s’hi han incorporat els operadors del transport públic a la comissió, el que dificulta que sigui operativa.

El nostre sindicat no acceptarà l’aplicació de la “zona taronja” si aquesta no forma part d’un pla integral de mobilitat als polígons d’activitat, que permetin alternatives realistes a l’ús del vehicle particular. Justament això hauria de formar part de les polítiques del municipi, però també de la gestió de les empreses (fins i tot hi ha lleis que ho fan obligatori).

En tot cas, prioritzem la tasca col·lectiva i constructiva que ha de suposar el funcionament de la Comissió de l’Àrea de Can Sant Joan, que, de manera urgent, s’ha d’obrir a la resta de polígons i incorporar als operadors del transport (els que gestionen el servei de bus, però, sobretot, Rodalies Renfe i FGC). Això no té cap cost econòmic ni polític.

En aquesta línia, des de CCOO reivindiquem la convocatòria d’una nova reunió de la comissió que, per cert, l’ajuntament va anunciar que es faria el mes de setembre passat.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 9 d’octubre de 2018