CCOO participa i valora positivament l’Acord de bases del reglament de la llei 14/2017 de la renda garantida de ciutadania

El sindicat valora positivament l’esforç col·lectiu per arribar al consens en l’Acord de bases del reglament de la llei 14/2017 de la renda garantida de ciutadania al qual es va arribar ahir, i així ho ha expressat a la reunió dels  representants d’organitzacions sindicals, empresarials, entitats socials i administracions convocats ahir divendres com a Comissió de Govern.

L’acord té una justificació primera per permetre la tramitació legal de la manera més urgent possible, encara que també porta inherent mantenir els grups de treball on CCOO ha treballat i continuarà treballant intensament per donar sortida a totes les concrecions necessàries per fer efectius els passos endavant que marca aquest reglament.

La proposta d’esborrany representa un avenç quant a l’extensió de drets i una millor interpretació del redactat originari de la llei que ha de comportar major accessibilitat a la prestació per part de totes les persones en situació de pobresa o en risc d’exclusió social.

Elements concrets com la possibilitat de fer compatibles situacions temporals de contractació a jornada completa, augmentar el nombre de col·lectius amb la incorporació de les famílies nombroses en la complementarietat del temps parcial i la possibilitat que hi hagi més d’una persona o nucli familiar en una llar percebent rendes en casos com les dones víctimes de violència masclista, les persones que han estat desnonades, o les que pateixen una situació d’atur de llarga durada i/o amb fills a càrrec són clarament una millora per la possibilitat de fer efectiu el dret a la prestació d’un important nombre de persones.

Eren propostes que partien del nostre plantejament central i que el sindicat ha posat sobre la taula des del primer dia com a irrenunciables a afrontar si volíem dotar de contingut real el reglament.

Al marge d’això entenem que cal continuar treballant per acabar de desenvolupar l’acord i sobretot en la implementació real de la renda garantida de ciutadania, les xifres aportades avui de sol·licituds valorades i denegades fan pensar que hi ha encara marge de millora important quant a l’aplicació pràctica per la vida de la gent.

Així mateix cal que les treballadores i treballadors que atenen a totes les persones usuàries tinguin una situació laboral més estructuralment estable, la renda garantida de ciutadania no és un dret temporal, sinó que es queda per sempre com a dret de ciutadania i per tant no entenem que continuï essent objecte de programa temporal des de la vessant de contractació laboral de les persones que són la primera referència dels i les sol·licitants.