El CITE i CCOO de Catalunya han presentat la campanya “Desmuntant prejudicis” i la creació del Comitè Sindical de Prevenció del Racisme i la Xenofòbia

En roda de premsa feta a Barcelona el dia 11 de juny de 2014

A la nostra societat domina una visió allunyada de la realitat pel que fa a la presència de persones immigrades. Els rumors, els prejudicis i les falses idees sobre la diversitat d’origen tenen efectes molt negatius sobre la convivència a les nostres ciutats, als nostres barris. Aquesta visió està molt marcada per l’existència de rumors, prejudicis i falses concepcions sobre la diversitat d’origen de les persones com els costums, les creences o l’aparença física. En general, no jutgem les persones individualment, sinó com a membres del grup al qual pertanyen, i això comporta una percepció estereotipada dels diferents col·lectius socials.

Els estereotips degeneren en comentaris o actituds hostils que poden derivar en actuacions de discriminació i segregació cap a les persones d’un col·lectiu. Això dificulta la seva integració social i laboral i pot comportar la seva marginació i exclusió social. Especialment greu és la instrumentalització que fan determinades forces polítiques per aconseguir suports electorals, utilitzant la por, la mentida i el desconeixement de la ciutadania sobre el fet de la immigració.

Amb la crisi econòmica es reforcen els rumors, els estereotips i els prejudicis vers les persones immigrades, cosa que genera punts de fricció i competència entre les persones més desfavorides. La tendència de molta gent que ho passa malament és buscar culpables de la seva situació i, en lloc de buscar-los en l’Administració, posa el punt de mira en la immigració, com ho estem veient a molts països de la Unió Europea.

En aquest sentit, el Centre d’Informació per a Treballadors Estrangers (CITE) de CCOO de Catalunya ha engegat una campanya contra els estereotips i els prejudicis a les empreses amb el suport de l’Open Society Foundations. Aquesta campanya està vinculada als acords de gestió de la diversitat i no-discriminació que promou CCOO de Catalunya a les empreses i té com una de les activitats principals la realització de sessions formatives per a delegats i delegades, i treballadors i treballadores, per fomentar una presa de consciència dels processos de construcció del discurs discriminatori i explicar la manera com combatre’l. La formació presencial es complementa amb un programa audiovisual, una guia informativa i fulletons de sensibilització davant els discursos racistes i xenòfobs.

D’altra banda, durant el procés de discussió i elaboració de la campanya en el marc del sindicat, es va aprovar la constitució d’un Comitè Sindical de Prevenció del Racisme i la Xenofòbia, constituït per persones de diferents estaments organitzatius del sindicat per sensibilitzar sobre el paper dels estereotips i els prejudicis, i per dur a terme actuacions de prevenció d’aquests comportaments en el si del sindicat i en els centres de treball.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 11 de juny de 2014

Feu clic per veure:
– La guia de la campanya ‘Desmuntant prejudicis’.
– El fullet de la campanya ‘Desmuntant prejudicis’.
– El vídeo amb declaracions de Carles Bertran, responsable de Migracions de CCOO de Catalunya, efectuades a la roda de premsa del dimecres 11 de juny de 2014.
– El ‘Programa sindical: CCOO’ (TVC) número 203, titulat ‘Desmuntant prejudicis’ (setembre de 2013).