25 de novembre: Contra la violència envers les dones, compromís actiu

Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència envers les Dones

CCOO de Catalunya, en aquest 25 de novembre, Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència envers les Dones, manifestem la nostra més contundent denúncia contra tot tipus de violència masclista, manifestació brutal de la desigualtat entre dones i homes i un greu atemptat contra els drets humans.

El context actual continua sent molt negatiu, i les discriminacions socials i laborals existents envers les dones no solament no es redueixen, sinó que estan augmentant a causa de les polítiques dels governs de l’Estat i de la Generalitat, amb el risc de perdre molts del avenços guanyats en anys.

El punt més àlgid d’aquest tipus de violències es fa visible en el nombre de denúncies que arriben a la Unitat de Suport a l’Atenció de Víctimes de la Generalitat de Catalunya i les morts que malauradament hi ha any rere any. Les dades són contundents: fins al 8 d’octubre d’enguany, 9.392 denúncies de violència masclista en l’àmbit social i en l’àmbit de la parella, de les quals 3 dones mortes, i 1.994 denúncies en l’àmbit familiar.

En l’àmbit laboral, la violència masclista es manifesta en forma d’assetjament sexual i per raó de sexe, i a hores d’ara és la que resta encara més invisible. L’any 2012, la Inspecció de Treball va realitzar 245 actuacions i 69 requeriments, i el telèfon d’atenció 24 hores de l’Institut Català de les Dones va rebre 8.780 trucades, de les quals 32 eren de l’àmbit laboral.

Per tot això, es fa imprescindible un major i més contundent compromís dels poders públics, administracions i institucions, així com de la societat en el seu conjunt, per a l’eliminació de la xacra social de la violència contra la dona, que té les seves arrels en la desigualtat de les relacions de poder entre dones i homes.

Les dades indiquen, a escala estatal durant el 2012, una lleugera disminució de les denúncies per violència en l’àmbit de la parella (4%), tot i que continua l’increment de la violència contra les dones joves, que es troben en una situació de major vulnerabilitat davant les situacions de violència masclista que les dones adultes, segons diferents estudis. En concret, la freqüència de casos és de dos a tres vegades més gran que en parelles adultes (estudi “Igualdad y prevención de la violencia de género en la adolescencia”, 2011, Ministerio de la Igualdad), i un 12,13% de les denúncies acaben sent retirades, el que podria fer evident les dificultats de les dones per accedir a la justícia. La situació de precarietat laboral i d’atur afegeixen encara més dificultats a les dones que pateixen violència a l’hora de decidir-se a presentar la denúncia corresponent.

CCOO coincidim en l’anàlisi que fa el Parlament Europeu, que assenyala el risc d’increment de la violència a causa de la combinació de crisi, polítiques d’austeritat i disminució de drets socials. És a dir, a causa de les retallades en els pressupostos i la disminució o anul·lació de polítiques d’igualtat en la prevenció i atenció a la violència envers les dones.

Des de CCOO hem advertit reiteradament que, a dia d’avui, perviuen les discriminacions de gènere com a substrat perquè s’incrementi el risc d’aquesta violència. Si hi ha més exposició, i alhora menys prevenció i protecció, hi haurà més violència contra les dones. Els governs i la societat no es poden excusar amb la crisi per justificar el retrocés en prevenció i atenció ni per posar fre a la igualtat. Els governs, central i català, no poden deixar de dur a terme el que és un mandat de la Constitució espanyola, de l’Estatut d’autonomia de Catalunya i de la Llei 5/2008, del dret de les dones a eradicar la violència masclista.

Cal una actuació decidida fins a arribar a una situació efectiva d’igualtat de drets entre dones i homes i eradicar tot tipus de violència masclista. En aquest sentit, la reforma de l’Administració local pot deixar encara més desprotegides les víctimes de violència masclista, perquè se suprimiran les competències municipals en igualtat.

CCOO denunciem les dificultats sobreafegides que pateixen les dones estrangeres en situació administrativa irregular que són víctimes de violència de gènere i denuncien el seu agressor, i valorem positivament que la modificació legal que es va realitzar el 2011 eliminés la desprotecció que existia tant pel que fa a dones víctimes de violència de gènere com a les víctimes de tràfic d’éssers humans, en cas de denunciar el maltractador o explotador, respectivament.

També considerem violència contra les dones no poder decidir sobre la seva salut sexual i reproductiva. Estem en contra de la modificació prevista pel Govern del PP sobre la Llei de salut sexual i reproductiva i per a la interrupció voluntària de l’embaràs. Som presents en el moviment contra aquesta modificació i fem una crida a participar a les mobilitzacions.

CCOO de Catalunya s’ha marcat l’objectiu d’afavorir la formació i el coneixement del conjunt dels delegats i delegades sindicals per poder intervenir des de l’acció sindical en la prevenció, la defensa i la protecció de les víctimes d’assetjament sexual i per raó de sexe a les empreses. En aquest sentit, reclamem a les empreses i a l’administració competent actuacions justes i la resolució immediata de les situacions de violència a la feina, així com una clara coordinació entre patronal i sindicats per millorar la informació sobre els drets que emparen les víctimes de violència de gènere, i unes condicions de treball basades en la igualtat entre dones i homes.

CCOO de Catalunya ens comprometem a reforçar el nostre compromís en la defensa de les dones víctimes de violència en l’àmbit del treball i avançarem encara més en la intervenció sindical, continuarem fent propostes en la negociació col·lectiva amb mesures contra l’assetjament sexual i l’assetjament per raó de sexe, així com promovent el treball d’acompanyament i l’aplicació dels drets laborals i de Seguretat Social de les dones que pateixen violència en la parella, rellançant la campanya existent i reorganitzant l’atenció que duem a terme a les dones que es troben en aquestes situacions per fer-la encara més eficaç. També treballarem per l’aplicació de les recomanacions del Consell de Relacions Laborals i continuarem pressionant per situar propostes específiques i transversals per avançar a fer efectiva la igualtat de dones i homes a les empreses.
Per tot això, CCOO de Catalunya exigim:
– El desenvolupament de la Llei 5/2008. Això implica que l’Administració aboqui recursos per dotar de personal suficient i preparat els serveis socials, sanitaris, policials i de la justícia, així com per a la creació de xarxes i la distribució de recursos que assegurin la cobertura real a tot el territori. En aquest mateix sentit, demanem el suport institucional per als grups feministes que donen suport a dones víctimes de violència de gènere i demanem l’aplicació de mesures i bonificacions relatives al foment de l’ocupació i del Programa d’acció específic d’inserció sociolaboral per a les dones que pateixen violència de gènere.
– L’aplicació de la normativa igualitària per combatre el sexisme en la publicitat i en els mitjans de comunicació, i per promoure la sensibilització de la infància i adolescència, prèvia formació inicial i permanent al professorat.
– Justícia ràpida i eficaç per a les dones maltractades: que jutges i jutgesses, fiscals, i advocades i advocats respectin les dones com a persones i ciutadanes, duguin a terme una justícia ràpida i eficaç que en cap moment justifiqui els maltractaments, i mesures disciplinàries per als que abusen del seu poder i utilitzen una jurisprudència basada en la desigualtat, la prepotència i l’opressió, fent servir amb impunitat arguments que humilien i degraden les dones.
– Millora del tracte a les dones immigrades sotmeses a tot tipus de violències de gènere, amb l’aplicació de la normativa espanyola i els tractats internacionals que obliguen a protegir i emparar les dones, sense dificultar-ne la legalització administrativa i el tràmit dels permisos de legalització i treball corresponents. Estem amatents als efectes de la Llei 10/2011 per posar punt i final a la situació abusiva en què es troben sotmeses aquestes dones.
– Que la justícia internacional persegueixi com a delicte el feminicidi i aturi el tràfic de dones amb la finalitat de l’explotació sexual.
CCOO de Catalunya instem al reconeixement del paper de les dones —i especialment el de les organitzacions feministes— en la cohesió social, en la prevenció de conflictes i en la resolució dels ja existents amb justícia social i reparació.

Feu clic per veure:
-el manifest del Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència envers les Dones (versió PDF)
-el llistat d’actes del Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència envers les Dones amb participació de la Secretaria de la Dona de CCOO de Catalunya