CCOO de Catalunya presenta les primeres conclusions del nou Observatori de l’evolució del treball autònom

A partir d’ara oferirà les dades trimestralment

CCOO de Catalunya ha presentat les conclusions de l’Observatori de l’evolució del treball autònom, que oferirà trimestralment a partir d’ara. En la seva primera edició, l’Observatori mostra com a Catalunya la crisi ha afectat més al treball autònom que en el conjunt de l’Estat durant el 2008 però, tot i que al primer trimestre del 2009 les diferències han disminuït, la crisi ha augmentat les seves conseqüències en el treball autònom.

Des de desembre del 2007 a març del 2009 s’han perdut a Espanya 157.956 cotitzants autònoms (el 12,85% del total en què ha disminuït el Sistema) i a Catalunya han estat 32.063 (el 14,9% del total perdut).

En canvi en el primer trimestre del 2009 les pèrdues de cotitzants d’autònoms, a l’Estat, han suposat el 18,96% del total (64.135 sobre 338.326), mentre que a Catalunya han estat el 18,31% del total (12.518 sobre 68.353).

Tot i les diferents evolucions entre el règim d’assalariats i el règim d’autònoms i en els àmbits de Espanya i Catalunya en les diferents sectors d’activitat econòmica, les dades demostren que, ara per ara, no hi ha un trasbals generalitzat de treball assalariat a treball autònom, excepte en activitats professionals, científiques i tècniques on disminueix el nombre d’assalariats i augmenta el d’autònoms, tant a Espanya com a Catalunya. Als sectors d’informació i comunicacions on a Espanya creixen els cotitzants als dos règims, a Catalunya disminueixen els assalariats i augmenten els autònoms.

La crisi està produint un reajustament a nivell de gènere en el mercat de treball. S’estan perdent moltes menys dones cotitzants que homes en el conjunt del sistema. De les persones que han deixat de cotitzar al sistema un 23,11% són dones, davant del 76,89% d’homes. Pel que fa al treball autònom, els percentatges són 18,86% de dones, davant del 81,14% d’homes. A Catalunya aquestes diferències són menys elevades: un 31,67% de les baixes en el sistema són dones i un 68,33%, homes, mentre que al règim d’autònoms les dones són un 24,77% del total de persones que s’han donat de baixa, davant d’un 75,23% d’homes.

La disminució de cotitzants estrangers en el total del Sistema és molt més elevada a Catalunya que la mitjana espanyola i menor pel que fa al Regim d’autònoms.

Més de la meitat d’autònoms estrangers a Espanya, un 57,6%, són ciutadans de la Unió Europea. A Catalunya signifiquen el 48,29% del col•lectiu.

Per consultar l’estudi complert cliqueu aquí.

Feu clic per veure les declaracions de Jordi Gutiérrez, secretari general de la Federació Sindical TRADE, i de Dolors Llobet, portaveu i secretària de Comunicació, de CCOO de Catalunya