Analitzem les novetats de la PAC i la seva condicionalitat social amb els delegats i delegades del sector agrari de Catalunya

Una trentena de delegats i delegades dels sectors agropecuari i agroalimentari de Catalunya han debatut sobre el desenvolupament i l’aplicació de la condicionalitat social de la PAC (Política Agrària Comuna), en la jornada convocada per la federació estatal a Barcelona, el dia 25 de juny, en el marc del projecte d’accions específiques del MAPA 2024.

El nostre secretari general, José Antonio Hernández, va obrir la jornada amb una reflexió sobre la situació actual del sector a Catalunya, marcada per una gran precarietat i amb grans dificultats per articular l’acció sindical per millorar les condicions laborals de les persones que hi treballen a través de la negociació col·lectiva.

El responsable d’Estratègies Industrials de la federació estatal, José M. Casado, va informar de les reunions mantingudes recentment en el marc del diàleg social amb el Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació, fruit de la pressió de la mobilització del sector del camp del passat 11 d’abril a Madrid. Casado va explicar els compromisos assumits pel ministre Luis Planas, com la creació de grups de treball específics sobre la condicionalitat social de la PAC o la participació sindical en l’Observatori permanent de diàleg social sectorial i en l’Estratègia nacional d’alimentació.

Tot seguit, la jornada es va desenvolupar en dues taules de treball. En la primera es va explicar l’aplicació de les novetats, el finançament i les mesures més destacades de la nova PAC, així com les mesures de flexibilització de la PAC, algunes de les quals no compartim, ja que suposen un atac frontal a l’Agenda 2030. En la segona mesa es va exposar l’articulació, el desenvolupament i els instruments que s’han de posar en marxa per a l’aplicació de la condicionalitat social de la PAC. Una qüestió que exigirà una estreta col·laboració entre la Inspecció de Treball i les administracions pertinents per fer efectives les sancions que s’imposin en cas que les empreses beneficiàries de les ajudes de la PAC incompleixin la legislació vigent al nostre país en matèria sociolaboral, d’ocupació i contractació.

També es va destacar que aquesta condicionalitat social suposa una eina important que permetrà fer un salt qualitatiu i quantitatiu per millorar les condicions laborals al sector agrari i fer visible per primera vegada en la PAC la realitat específica de les persones que treballen al sector per compte d’altri i que són essencials per al sector.

La jornada es va tancar amb la presentació, per part del company Hipòlit Siso, de l’equip d’Indústria de les Terres de Lleida, de la campanya sindical que estem treballant al sector de la fruita en aquesta província.