Valoració sobre la signatura del Conveni de majoristes de fruites i verdures de Lleida 2023-2024

CCOO no l’hem subscrit, perquè no incorpora els principals objectius de la nostra plataforma

Després d’un any i mig negociant el conveni de magatzems de fruites i verdures de Lleida, CCOO d’Indústria no l’hem signat, i l’han acordat en solitari la UGT i AFRUCAT.

A CCOO sempre ens mouen els interessos de les persones treballadores i, per tant, no signarem convenis que suposin pujades salarials del 0 %, que portin a la pèrdua de poder adquisitiu i que condemnin a la precarietat la majoria de les persones que treballen al sector.

Al gener del 2023, CCOO d’Indústria vam elaborar una plataforma que recollia totes aquelles qüestions necessàries per millorar i dignificar els salaris i les condicions de treball dels milers de persones treballadores del sector. Una plataforma que es va consensuar amb la UGT i es va presentar de manera unitària i en el qual es plantejaven entre altres qüestions:

• Increment salarial per al 2023: categories 1, 2, 3, 4 i 5, un 4 %, i categoria 6, un 9 %.
  • Increment salarial per al 2024: categories 1, 2, 3 i 4, un 3 %; categoria 5, un 6,5 %, i
    categoria 6, un 6 %.
  • Revisió salarial amb un topall de l’1 % per al 2024, si l’IPC supera els increments pactats.
  • Reducció de la jornada anual en 10 hores.
  • Còmput dels 20 minuts d’entrepà com a temps efectiu de treball per a les persones
    treballadores fixes.
  • Ampliació dels mesos de gaudi dels períodes de vacances i els seus conceptes retributius
    per a les persones treballadores fixes i per a les persones treballadores fixes discontínues.
  • Adaptació de la llei de famílies i millores de les llicències retribuïdes, la lactància i els
    permisos.
  • Establiment d’un plus de festius i diumenges.
  • Aclariment dels sistemes de contractació i adaptació a la normativa vigent.

CCOO no hem signat el conveni perquè no hi ha cap progrés important i tampoc no s’ha pactat cap millora respecte de la llei per a les llicències, només s’hi incorporen les que ja estaven aprovades pel Govern.

Pel que fa al salari no hi ha cap clàusula de revisió salarial ni cap pujada de salari real, ja que la que s’ha pactat és l’aprovada amb l’increment del salari mínim interprofessional (SMI). Per tant, per a la gran majoria de persones que treballen al sector, la pujada real que tindran és d’un 0 %. Si a algun treballador o treballadora li corresponen endarreriments és perquè l’empresa no els va pagar quan el Govern va apujar l’SMI.

Les persones que treballen al sector fa 5 anys que no els apugen el salari ni hi ha cap millora en el seu conveni. Les pujades fetes són les obligatòries per llei i corresponen a la pujada de l’SMI (1.134 euros).

NO US DEIXEU ENGANYAR! LLUITEU PELS VOSTRES DRETS! NO ESTEU SOLS!

CCOO seguirem lluitant per millorar la vida de les persones que treballeu al sector. La signatura del nou conveni entre UGT i AFRUCAT significa una nova pèrdua de drets i de salari per a les persones treballadores.