Comunicat de CCOO davant la ruptura de la unitat d’acció per part d’UGT en la negociació del Conveni de marroquineria de Catalunya

El passat 10/07/2024, com us vam informar en el comunicat conjunt de CCOO i UGT, vam arribar a un acord amb la patronal en matèria d’increments salarials, flexibilitat de jornada i altres temes. El passat 18/07/2024, segons vam informar al comunicat conjunt de CCOO i UGT, després de rebutjar la proposta de redacció que va presentar la patronal, en què es recullen qüestions que no s’havien negociat o en faltaven d’altres, es va decidir tornar a veure’ns el dia 25 de juliol per valorar, en funció de la revisió de la redacció, si havíem de signar o no el conveni.

Malauradament, ahir els companys d’UGT van trencar la unitat d’acció que tan bons resultats ens ha donat, publicant un comunicat unilateralment posicionant-se sobre la situació de les negociacions del conveni, que segons el comunicat conjunt del 18/04/2024 farem en la reunió del dia 25.

CCOO volem informar i deixar clar quins són els elements en què tenim acords i en què no. Sobre això haurem de valorar si s’ha de procedir a la signatura del conveni o no el proper dia 25.

Acords:

• Increments: 2024 un 3,1 %, des de l’1 de gener; 2025 un 3 %, des de l’1 de gener, i 2026 un 2 %, des de l’1 de gener.
  • Clàusula de revisió salarial per a cadascun dels anys topada en 1 %.
  • Reducció de jornada: 16 hores cada any.
  • Flexibilitat: Afectarà tota la plantilla perquè no hi ha canvi d’horari. Són dies complets, els 2 dies de reducció més els dies recuperables que tingui cada persona treballadora, amb un màxim de 10 a la suma de tots dos. Dissabtes voluntaris. Compensació de 2 dies de festa per cada dia de flexibilitat més un dia de salari fix de la persona treballadora (salari fix anual dividit entre 360 ​​dies). Previsions cada 4 mesos. Possibilitat d’intercanvi de dies, no més de 2 dies al mes de flexibilitat. No afectació de l’1 al 31 de juliol, de l’1 al 31 d’agost, del 24 de desembre a l’1 de gener (tots dos inclosos) i el 6 de gener.
  • Permisos: Actualització de permisos amb la Llei de famílies.
  • Hores extres: Increment de les hores extres per conveni, l’any passat es van incrementar amb el 6 %.
  • Calendari laboral: Es negociarà al desembre.
  • Jubilació: Els premis de jubilació s’actualitzen a partir dels 63 anys.
  • Pòlissa d’assegurances: S’actualitzarà amb els increments de conveni cada any.
  • Ajuda escolar: S’actualitzarà amb els increments de conveni cada any.
  • Peces de treball: Aclarir què són uniformes de treball, se’n donaran 2 a l’any.
  • Drets sindicals: 5 hores sindicals més al mes a les persones que són membres del comitè que siguin delegats/ades de prevenció.

Desacords:

• Paga d’absentisme.
  • 2 assemblees per centre en hores de feina.
  • 25 hores per acompanyament de familiars a la consulta mèdica.
  • Adaptació de jornada per a persones treballadores amb fills menors de 3 anys.
  • Aplicació del contracte de relleu a elecció de la persona treballadora.

Això és el que ha donat de si la negociació col·lectiva en la reunió del dia 18/07/24. La patronal va deixar meridianament clar que per a ells era el final, que no es negociaran més temes.

En aquest sentit, amb independència del que diu la patronal, hem de decidir què fem tenint en compte les qüestions següents:

• La signatura significa l’aplicació del que ja s’ha acordat.
  • La no signatura significa la no aplicació de cap tema dels acordats i la ruptura de les negociacions i que, després de vacances, haurem de mobilitzar el sector (convocar vaga) si volem que la patronal ens concedeixi els temes ja acordats i els temes que no ha acceptat fins ara.

CCOO considerem que és un bon acord, s’han aconseguit el 70 % dels temes que plantegem a la nostra plataforma. En qualsevol cas, el proper dia 25 decidirem si procedim o no a la signatura del conveni.