COMUNICAT 9. Conveni general de la indústria química

L’Audiència estima la demanda de CCOO i obliga a la indústria química a aplicar la clàusula de garantia salarial a tot el personal

Bones notícies per a CCOO d’Indústria. El sindicat acaba de rebre la sentència de l’Audiència Nacional que estima la demanda que havia interposat davant de la Federació Empresarial de la Indústria Química Espanyola (FEIQUE). Declara que la clàusula de garantia salarial prevista en conveni per als anys 2021, 2022 i 2023 s’ha d’aplicar íntegrament per les empreses del sector a totesles persones treballadores, “sense cap distinció per la data d’entrada”.

La clàusula de garantia salarial que recull l’article 38 del Conveni general de la indústria química és prou clara i nítida. No diferencia els seus efectes segons l’any en què es van incorporar a les empreses les persones treballadores del sector. Així ho entén l’Audiència Nacional, que comparteix els arguments que fa una setmana va defensar CCOO d’Indústria davant el tribunal. La decisió que acaba d’emetre la Sala Social estableix que la pujada del 10,3 % que va establir la Comissió Negociadora “s’ha d’aplicar íntegrament per les empreses del sector a la massa salarial bruta de l’any 2023”.

CCOO d’Indústria insisteix des de fa mesos, i ho va tornar a fer recentment davant l’Audiència Nacional, en què la clàusula no diferenciava els seus efectes segons l’any o data d’entrada. Entenia que en cas de fer-ho, seria totalment discriminatori. Així mateix, aquest sindicat va deixar clar que el 10,3 % de pujada operava sobre la massa salarial bruta del 31 de desembre de 2023. Per tant, tal com ho estableix el conveni, no podia realitzar cap tipus d’absorció i compensació, sigui pel concepte que sigui.

La defensa de la patronal FEIQUE es va basar en resolucions de la comissió mixta existents des del 2001 fins al 2018. Cap d’elles es referia al XX Conveni general de la indústria química. Totes eren anteriors, diferents a aquest cas i es produïen en contextos socioeconòmics diferents. A més, CCOO va aportar durant el judici sentències del Tribunal Suprem que estableixen que, quan la clàusula o la literalitat del pactat és clara, no s’ha d’atendre l’històric o els antecedents.

CCOO, UGT i CIG

CCOO d’Indústria i UGT-FICA van presentar un conflicte col·lectiu sectorial davant de l’Audiència Nacional a finals de febrer en no assolir un acord amb la patronal al Servei Interconfederal de Mediació i Arbitratge (SIMA) sobre l’aplicació de la clàusula de garantia salarial. El CIG s’hi va adherir amb posterioritat.