L’Ajuntament de Barcelona, la direcció de BSM i part del seu comitè d’empresa donen l’esquena a les reivindicacions de la plantilla del Port Olímpic

El passat dilluns 15 de juliol es va celebrar la mediació per la vaga convocada al Port Olímpic per als mesos d’agost, setembre i octubre, a la qual va participar la nova directora de persones de BSM, que va mantenir un posicionament de bloqueig a la mediació i un constant menyspreu per la plantilla del Port Olímpic.

El Comitè de Vaga, format per mariners del Port Olímpic i el sindicat CCOO, va afrontar aquesta mediació amb voluntat negociadora i total disposició per assolir un acord que permetés garantir la seguretat i la salut dels mariners i marineres del Port Olímpic, així com unes mínimes garanties per al reconeixement de la seva tasca i responsabilitat. En canvi, BSM, liderada per la nova directora de persones, Juliana Vilert, va demostrar poca responsabilitat i capacitat de gestió, negant en tot moment la voluntat d’arribar a un acord per part de BSM, menyspreant les reivindicacions de les persones treballadores del Port Olímpic i justificant la greu repressió sindical exercida per BSM mitjançant l’aplicació d’expedients disciplinaris a persones treballadores que exercien el seu dret fonamental de vaga.

La direcció de BSM va argumentar davant el Departament de Treball unes afirmacions fora de context, que s’allunyen de la realitat, com ara que “amb BSM els salaris s’han millorat respecte de l’antiga empresa”. L’única certesa que tothom sap és que POBASA, l’anterior concessionària de la Generalitat de Catalunya, pagava millors salaris abans de la pandèmia que BSM l’any 2024. Tot el personal de marineria que fou subrogat de l’anterior concessionària manté millors salaris (amb complements personals) que el personal nou contractat amb les categories professionals del conveni de BSM. Aquestes categories professionals no s’ajusten al grau de responsabilitat que BSM exigeix als mariners i marineres, tal com demostra la gran quantitat d’hores de formació que han hagut d’implementar, segons la mateixa responsable.

A la reunió, CCOO també vam rebutjar l’abusiva proposta de serveis mínims que ha presentat BSM davant el Departament de Treball, ja que la seguretat i el manteniment del Port Olímpic estan externalitzats.

Des de CCOO també creiem que l’Ajuntament de Barcelona, com a propietari del Port Olímpic i, per tant, com a primer responsable de la seva gestió, hauria d’escoltar la veu de les persones treballadores en les seves reivindicacions, que es basen sobretot en el sentit comú. Creiem fermament que la direcció de BSM al Port Olímpic no compleix amb la guia de contractació pública social que el consistori ha establert com a normes bàsiques en la contractació, en concret en l’apartat de Mesures a favor dels drets laborals, i que, per tant, l’Ajuntament hauria d’intervenir.

Per tot plegat, des de CCOO continuarem amb la mà estesa, donant suport a la plantilla i disposats a negociar i acordar una solució acceptable per a ambdues parts, però des de la fermesa i la convicció que les reivindicacions del Port Olímpic són justes i legítimes, amb la voluntat de poder gaudir de la Copa Amèrica sota una direcció de BSM que respecti les seves persones treballadores.

També volem aprofitar per convidar la resta de sindicats del comitè d’empresa perquè facin costat obertament a les persones treballadores del Port Olímpic i escoltin les reivindicacions de les persones a les quals representen.