Prou a la desastrosa gestió dels busos de l’AMB!

La Plataforma per a un Servei Digne de Bus al Baix Llobregat, que agrupa la Federació d’Associacions de Veïns del Baix Llobregat, l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), Catalunya Camina i l’ECOM, així com els sindicats CCOO, CGT, UGT i USOC, convoca una gran manifestació pel pròxim dissabte, 6 de juliol, a les 10.30 hores. La marxa sortirà de la plaça de la Vila de Viladecans i arribarà a la plaça de l’Ajuntament de Sant Boi de Llobregat. Cridem a la participació ciutadana per fer visible el problema i exigir a les administracions que actuïn de manera decidida per solucionar aquesta situació insostenible.

El motiu d’aquesta decisió és la desastrosa gestió de les empreses que operen el servei públic de transport competència de l’àrea metropolitana de Barcelona (AMB). Fa dos anys, la plataforma ja va organitzar mobilitzacions davant d’una situació similar, i va aconseguir una participació de més de 400 persones en una manifestació entre Gavà i Viladecans.

Tot i les repetides advertències de diversos representants de la plataforma a l’AMB, el problema s’ha reproduït amb els canvis de les empreses operadores del transport de viatgers. S’han adjudicat contractes amb ofertes temeràries, cosa que ha repercutit negativament en la renovació dels vehicles, en el seu manteniment i en les condicions laborals dels treballadors i treballadores.

Com a conseqüència, les persones usuàries dels autobusos del Baix Llobregat (especialment a la zona sud) i de l’Hospitalet de Llobregat pateixen una desastrosa gestió d’aquest servei públic. A més, els responsables de les operadores qüestionen els acords laborals previs, pateixen la pressió dels usuaris pel mal funcionament de la xarxa d’autobús i, fins i tot, s’han produït acomiadaments arbitraris.

Davant d’aquesta situació, la plataforma exigeix als alcaldes i alcaldesses dels municipis afectats i als responsables polítics de l’AMB el següent:

1. El relleu dels responsables de la gestió dels contractes de servei d’autobusos de l’AMB.
  2. La mediació d’aquesta administració per fer complir a les empreses els convenis i la normativa laboral, per tal d’evitar conflictes i vagues que afecten de manera important la ciutadania i la plantilla.
  3. El seguiment i la inspecció del servei d’autobusos metropolità, per garantir el correcte manteniment dels vehicles, el respecte a les normatives sobre prevenció de riscos laborals, i el correcte funcionament dels sistemes d’informació, dels elements d’accessibilitat (rampes per a persones amb mobilitat reduïda) i dels sistemes de validació de títols del transport, així com el bon estat de les parades a totes les línies i concessions.
  4. Establir nous criteris de gestió i adjudicació de contractes, evitant que les empreses puguin obtenir contractes de serveis amb ofertes temeràries, i amb la renovació directa per part de l’AMB dels vehicles i l’adquisició pública dels terrenys i instal·lacions de les cotxeres, evitant així l’envelliment de flotes i les despeses addicionals.

Per aquestes raons, les entitats de la plataforma, en nom de les persones usuàries i treballadores afectades diàriament per aquesta greu situació, han decidit convocar una marxa amb paraigües per fer visible el problema i exigir a les administracions que actuïn i posin fi, d’una vegada per totes, a aquesta situació indesitjable per a la ciutadania del Baix Llobregat, que no és de segona categoria.

Indignades, les entitats que conformen la plataforma exigeixen a les administracions locals implicades (ajuntaments i AMB) que actuïn de manera clara i decidida per posar fi als greus problemes que afecten els serveis d’autobusos que en depenen.

Ja s’han iniciat els contactes amb les associacions de veïns de l’Hospitalet de Llobregat per coordinar altres accions per tal de revertir aquest greuge que afecta el dret a la mobilitat sostenible de centenars de milers de persones.

Accés al manifest de la plataforma de juliol del 2024 [AQUÍ].