La Inspecció de Treball dona la raó a CCOO i sanciona a Metro Barcelona per infringir la llei en matèria d’igualtat

CCOO torna a guanyar a la direcció de Ferrocarrils Metropolitans de Barcelona. La Inspecció de Treball ha multat l’empresa amb un total de 15.000 €, 7.500 € per incomplir el pla d’igualtat, en el qual han deixat incomplertes més del 80 % de les accions pactades, i 7.500 € pels protocols d’assetjament sexual i per raó de gènere. CCOO expressa una gran preocupació pel fet que una empresa gestionada amb fons públics sistemàticament incompleixi diferents lleis i reials decrets.

La resolució posa clarament en evidència Ferrocarrils Metropolitans de Barcelona en àrees com la formació, la prevenció, la igualtat salarial, la comunicació amb llenguatge inclusiu, entre altres. A més, requereix que l’empresa no pugui dur a terme de manera unilateral accions tan importants com els protocols d’assetjament sexual i per raó de gènere, el protocol de desconnexió digital, la descripció dels llocs de treball i la seva avaluació amb una perspectiva de gènere.

Aquests punts són alguns dels preceptes que han estat infringits amb fonamentació jurídica. La gravetat d’aquests fets i la manca de transparència de l’empresa amb la part social durant molts anys han portat CCOO a presentar una denúncia que ha derivat en dos processos sancionadors per part de la Inspecció de Treball contra Ferrocarrils Metropolitans de Barcelona.

Amb aquesta resolució, s’espera que cessi l’actitud empresarial d’ometre el dret a la informació de les organitzacions sindicals en les descripcions i avaluacions dels llocs de treball, com s’havia pactat en el Pla d’igualtat. Fins ara, l’empresa només s’ha preocupat per negociar els protocols d’assetjament, que estan derogats des de fa més d’un any. CCOO ja va advertir a la direcció en l’última reunió que l’objectiu és que la part social pugui vetllar tant en la prevenció com en la correcció, i que sigui una empresa externa especialitzada la que realitzi la recerca i presenti les conclusions, informant per escrit les diferents comissions paritàries d’assetjament. Les presses no són mai bones, i per això cal treballar els protocols amb la serietat que requereixen.

CCOO continuarà defensant el compliment de les lleis i exigint responsabilitats a les diferents direccions que hagin incomplert el Pla d’igualtat i eliminat la protecció contra qualsevol tipus d’assetjament en l’àmbit laboral.