CCOO lamenta profundament la defunció d’un treballador en un Club Nàutic mentre duia a terme activitats de busseig en la costa de Girona

Comissions Obreres expressa el seu més sentit condol per la tràgica defunció d’un jove treballador de vint-i-tres anys, ocorregut mentre instal·lava una sèrie de boies a més de 15 metres de profunditat en la costa de Girona.

Segons informacions aparegudes en premsa, el mort és un treballador del Club Nàutic de Sa Riera al qual s’havia ordenat la instal·lació de les boies d’amarrament a la platja de Sa Riera de Begur mitjançant busseig en apnea. Aquestes informacions apunten a una sèrie d’incompliments greus de les disposicions del Reial decret 550/2020, de 2 de juny, pel qual es determinen les condicions de seguretat de les activitats de busseig, entre elles la prohibició de la modalitat de busseig en apnea per a les operacions de busseig professional, encara que també caldria determinar si es complien amb les obligacions en matèria de dotació mínima per a busseig professional, de senyalització, de presència d’oxigen normo-bàric en l’embarcació de suport o si l’activitat estava notificada a la Direcció General de Marina Mercant.

Aquest lamentable accident és una mostra clara de la pèssima legislació que regula l’activitat del busseig professional i del desinterès absolut de les Administracions a fer complir les normes de seguretat que elles mateixes dicten. Aquesta situació ve precedida per una més que discutida rebaixa en les condicions de seguretat per al busseig propiciada per aquest Govern amb l’aprovació, sense admetre cap proposta dels treballadors, del RD 550/2020, que incomprensiblement només va rebaixar les condicions de seguretat, amb el mortal resultat que anem comprovant, accident rere accident.

És una pràctica massa habitual en les costes espanyoles que els treballadors i treballadores dels diferents Clubs Nàutics i Ports Esportius facin treballs d’aquest tipus sense la formació, els mitjans ni les mesures de seguretat necessàries. Des de CCOO, al costat de les altres organitzacions sindicals, fa anys que denunciem aquesta situació, però l’Administració sempre s’ha negat a adoptar mesures efectives per a resoldre-la.

De confirmar-se les informacions que apunten a una greu negligència per part del club nàutic, Comissions Obreres presentarà denúncia a la Inspecció de Treball per aquest accident mortal i, en funció dels resultats de les recerques, no descarta iniciar accions legals contra els possibles responsables d’aquesta defunció. El sindicat continuarà lluitant per millorar les condicions laborals i de seguretat del sector del busseig professional, assegurant que s’adoptin les mesures necessàries per a prevenir futures tragèdies.