CCOO alerta sobre la precarietat dels periodistes freelance

Una enquesta del sindicat revela que un 51 % dels periodistes autònoms factura menys de 1.500 euros al mes, i que el 75 % d’aquests professionals exerceix com a freelance per la impossibilitat de trobar una feina assalariada.

Una enquesta de l’Agrupació de Periodistes i el sector de Mitjans de Comunicació, Arts, Cultura, Oci i Esport de FSC-CCOO ha sondejat les condicions en què treballa el col·lectiu, i revela que la precarietat salarial i la inestabilitat en l’ocupació són els problemes que més amoinen els professionals.

L’enquesta, difosa en l’àmbit de tot l’Estat, ha estat un treball de camp que ha permès conèixer la realitat actual d’un col·lectiu especialment sensible al món laboral, per la condició del treball per compte propi i, en moltes ocasions, pel manteniment pervers dels falsos autònoms. Podeu llegir-ne l’informe sencer a:

Del qüestionari difós entre professionals dels mitjans de comunicació que treballen per compte propi es dedueix la insatisfacció com a aspecte majoritari entre els professionals del periodisme i del reporterisme gràfic que treballen com a freelance. Tant és així que el 75 % confessa que ser autònom al sector de la premsa és una decisió obligada per la falta d’oportunitats de treball per compte d’altri.

A això s’hi uneix el problema de la diversitat en la tarifació com a conseqüència del lliure mercat, que origina que la meitat -un 51%- de freelance que han participat a la consulta tingui un nivell d’ingressos bruts al mes entre 1.000 i 1.500 euros, tot i que el 38 % de participants afirma que dedica una mitjana d’entre 7,5 i 10 hores diàries al treball periodístic.

Es dona la circumstància que, tal com figura en aquest treball de camp, després de la pandèmia i de l’escalada de preus, molts professionals no han augmentat les seves tarifes. En concret, el 58,3 % de les persones enquestades diuen haver mantingut les seves tarifes després de la COVID ​​i la inflació; un altre 24,2 % confirma que les tarifes són ara encara més baixes, i només el 17 % ha pujat les tarifes des d’aleshores.

A Espanya, la major part dels freelance que treballen per a mitjans de comunicació no tenen més de tres clients, encara que un 36 % gens menyspreable factura per entre 3 i 10 empreses de comunicació, cosa que dona una idea del treball diari de captació de clients a què es veu abocat aquest col·lectiu per poder sobreviure. No en va, gairebé la meitat dels enquestats admet que el seu principal client li proporciona entre el 30 % i el 70 % dels seus ingressos mensuals, una dada que posa de manifest la precarietat del sector i les baixes tarifes per les quals lliuren els peces, ja siguin informacions escrites o gràfiques, o totes dues alhora.

Al sector de Mitjans de Comunicació i l’Agrupació de Periodistes de CCOO estem especialment atents a la incorporació i a l’auge de la intel·ligència artificial, que, en el cas de la premsa, pot posar en risc molts llocs de treball, a més d’afectar considerablement la qualitat d’una informació veraç, rigorosa i contrastada.

Per això, l’enquesta recull l’opinió de les persones treballadores per compte propi sobre l’ús d’eines d’automatització o intel·ligència artificial a la feina diària. Així, mentre un 48 % afirma que no les utilitza, un 32,6 % assegura que encara no les fa servir, però mostra el seu interès a formar-se en aquest camp. De la mateixa manera, un 38 % dels freelance consultats considera que la intel·ligència artificial aplicada al sector serà una oportunitat, mentre que un 28 % la veu com una amenaça.

Després d’aquesta enquesta inicial, en què han participat professionals de tot el país i de tot tipus de sectors (fotografia, redacció, disseny i audiovisual), el sector de Mitjans de Comunicació, Arts, Cultura, Oci i Esport i l’Agrupació de Periodistes de CCOO manté obert un procés d’escolta amb el col·lectiu de treballadors i treballadores per compte propi amb què millorar i canviar aquestes condicions, aprofitant també les possibilitats d’assolir acords col·lectius empresa a empresa que ajudin a reduir la precarietat actual.

Alhora, des del sindicat es llança una campanya de difusió i d’informació per als mateixos professionals i estudiants de Periodisme, Fotografia o Comunicació Audiovisual, entre d’altres, enfocada a oferir els espais d’autoorganització de CCOO com a millor resposta per a les persones treballadores dels mitjans de comunicació, siguin assalariats o treballin per compte propi.