Alerta en el col·lectiu freelance en mitjans espanyols: La majoria manté les tarifes prèvies a la pandèmia

L’Agrupació de Periodistes i el sector de Mitjans de comunicació, Arts, Cultura, Oci i Esport de FSC-CCOO han sondejat les condicions en les quals treballa el col·lectiu, i mantenen obert un procés d’escolta directe amb professionals dels mitjans que treballen per compte propi per a canviar aquest negatiu panorama.

La precarietat salarial i la inestabilitat en l’ocupació han resultat ser els majors problemes que pateixen la majoria de persones treballadores per compte propi en els mitjans de comunicació, els i les freelancers, la labor diària de les quals està protagonitzada per baixes tarifes, jornades extenuants i la impossibilitat de trobar una ocupació estable per compte d’altri.

Així ha quedat de manifest en l’enquesta llançada i distribuïda entre freelancers de l’àmbit estatal pel sector de Mitjans de comunicació, Arts, Cultura, Oci i Esport i l’Agrupació de Periodistes de Comissions Obreres, un treball de camp que ens permet conèixer la realitat actual d’un col·lectiu especialment sensible en el món laboral, a causa de la condició del treball per compte propi i, en moltes ocasions, al manteniment pervers de les i els falsos autònoms.

Del qüestionari difós entre professionals dels mitjans de comunicació que treballen per compte propi es dedueix la insatisfacció com a aspecte majoritari entre els i les professionals del periodisme i del reporterisme gràfic que treballen com a freelance. Tant és així que el 75% confessa que ser autònom o autònoma en el sector de la premsa és una decisió obligada per la falta d’oportunitats de treball per compte d’altri.

A això s’uneix el problema de la diversitat en la tarifació a conseqüència del lliure mercat, que origina que la meitat -un 51%- de freelancers que han participat en la consulta tingui un nivell d’ingressos bruts al mes d’entre 1.000 i 1.500 euros, a pesar que el 38% de participants afirma que dedica una mitjana d’entre 7,5 i 10 hores diàries al treball periodístic.

Es dona la circumstància que, tal com figura en aquest treball de camp, després de la pandèmia i l’escalada de preus, molts d’aquests i aquestes professionals no han augmentat les seves tarifes. En concret, el 58,3% de les persones enquestades diu haver mantingut les seves tarifes després del covid i la inflació; un altre 24,2% confirma que les seves tarifes són ara encara més baixes, i només el 17% ha pujat les seves tarifes des de llavors.

A Espanya, la major part de les i els freelancers que treballen per a mitjans de comunicació no tenen més de tres clients, encara que un 36% gens menyspreable factura per a entre tres i 10 empreses de comunicació, la qual cosa dona una idea del treball diari de captació de clients a la qual es veu abocat aquest col·lectiu per a poder sobreviure. No en va, gairebé la meitat de les i els enquestats admet que el seu principal client li proporciona entre el 30 i el 70% dels seus ingressos mensuals, una dada que posa de manifest la precarietat del sector i les baixes tarifes per les quals lliuren les seves peces, ja siguin informacions escrites o gràfiques o ambdues alhora.

En el sector de Mitjans de comunicació i l’Agrupació de Periodistes de CCOO estem especialment atents i atentes a la incorporació i auge de la intel·ligència artificial que, en el cas de la premsa, pot posar en risc molts llocs de treball, a més d’afectar considerablement la qualitat d’una informació veraç, rigorosa i contrastada.

Per això, l’enquesta recull l’opinió de les persones treballadores per compte propi sobre l’ús d’eines d’automatització o intel·ligència artificial en el seu treball diari. Així, mentre un 48% afirma que no les utilitza, un 32,6% assegura que no les usa encara, però mostra el seu interès a formar-se en aquest camp. De la mateixa manera, un 38% de les i els freelance consultats considera que la intel·ligència artificial aplicada al sector serà una oportunitat, mentre un 28% la veu com una amenaça.

Després d’aquesta enquesta inicial, en la qual han participat professionals de tot el país i de tota mena de sectors (fotografia, redacció, disseny, audiovisual), el sector de Mitjans de comunicació, Arts, Cultura, Oci i Esport i l’Agrupació de Periodistes de Comissions Obreres mantenen obert un procés d’escolta amb el col·lectiu de treballadors i treballadores per compte propi amb el qual millorar i canviar aquestes condicions, aprofitant també les possibilitats d’aconseguir acords col·lectius empresa a empresa que ajudin a reduir la precarietat actual.

Al mateix temps, des del sindicat es llança una campanya de difusió i informació per als propis professionals i estudiants de Periodisme, Fotografia o Comunicació Audiovisual, entre altres, enfocada a oferir els espais d’autoorganització de CCOO com a millor resposta per a les persones treballadores dels mitjans de comunicació, siguin assalariats o treballin per compte propi.