Resum de la mesa sectorial docent amb el Ministeri d’Educació, FP i Esports

Avui, 4 d’abril de 2024, s’ha celebrat la mesa on el Ministeri ens ha presentat l’esborrany de modificació del RD de Concurs de Trasllats. CCOO ha posat de manifest que aquesta negociació hauria d’haver-se produït molt abans i ha plantejat observacions al projecte. El sindicat ha exigit un compromís i un calendari de negociació per a tots els temes importants per al professorat.

L’esborrany de modificació del RD de Concurs de Trasllats conté modificacions en diversos apartats de la norma i especialment en el barem, sobretot en l’apartat 1.1 d’antiguitat en el centre.

CCOO ha expressat que aquesta negociació hauria d’haver-se realitzat abans i amb mesures per a solucionar els greuges comparatius del concurs d’enguany. El sindicat va proposar en el seu moment solucions i una disposició transitòria per la situació d’inferioritat del professorat que ha obtingut la seva plaça per concurs oposició en relació amb les persones que l’han obtingut per concurs de mèrits i com concursen en aquest primer concurs.

Encara que, en general, les modificacions introduïdes ara puguin ser raonables, aquestes haurien d’haver tingut un procés més participatiu i acurat. Per això, hauria d’haver-se abordat molt abans aquesta qüestió. Per descomptat, era necessària la part que assegura la participació en igualtat de condicions a les vacants de Formació Professional, qüestió en la que hi ha problemes amb algunes administracions enguany.

CCOO ha proposat que la norma ha de ser molt més concreta i contundent amb l’objectiu d’assegurar que les administracions convoquin a cada concurs de trasllats totes les places vacants disponibles, assegurant que totes les places d’ocupació pública i d’assignacions d’inici de curs estiguin disponibles sense dilació en el següent concurs de trasllats per a poder garantir els drets de tot el professorat.

El sindicat també ha plantejat qüestions relacionades amb com es computa l’apartat 1.1.3 sobre el temps a centres de màxima complexitat, en relació amb la sentència del Tribunal Suprem referent a això, i a l’apartat 4, especialment pel que fa a altres càrrecs de coordinació docent en el qual haurien d’especificar-se i comptabilitzar-se tots i en tot el temps que s’han exercit, no deixant-lo a la discreció de les diferents administracions educatives. Ha d’assegurar-se que totes les administracions comptabilitzen totes les seves figures específiques de càrrecs i funcions de coordinació docent, incloses també les d’Escoles Europees.

Sobre la qüestió de les modificacions de la disposició addicional segona respecte als criteris de desplaçament, el Ministeri ha exposat que les modificacions tenen a veure amb les qüestions jurídiques de les sentències del Tribunal Suprem sobre el temps d’interinitat. Per a CCOO no és tan clar que jurídicament això hagi de ser així, en qualsevol cas és una disposició que no és de caràcter bàsic i cada Administració educativa pot establir els criteris com consideri, igualment no tenim clar que obligatòriament, segons la sentència, calgui comptar igual les certificacions d’idiomes del marc comú europeu que les de les escoles oficials d’idiomes.

El Ministeri ha manifestat que hi haurà més reunions i que l’esborrany tindrà, almenys, una segona volta en la Mesa Sectorial i passarà també per tots els processos de participació corresponents, amb el que us animem que envieu les vostres aportacions a l’esborrany del concurs de trasllats enviant un correu a: [email protected].

CCOO ha exigit a la mesa un compromís i un calendari de negociació de tots els temes importants per al professorat i que haurien d’abordar-se de manera urgent:

1. Disminució de la càrrega lectiva, reducció de l’horari de permanència i millora de les ràtios.
  2. Grup A1 i pujada de nivell per a tots els cossos docents.
  3. Jubilació anticipada, voluntària i incentivada per a tothom.
  4. Regulació específica docent de la salut laboral, incloent-hi els riscos psicosocials.
  5. Millora real de la formació inicial.
  6. Formació permanent amb recursos i dins de l’horari laboral.
  7. Una veritable carrera professional, atractiva, articulada i ben incentivada.
  8. Revisió de l’ingrés i accés prevalent d’aspectes pedagògics amb una fase de pràctiques amb recursos, realment formativa i ben planificada.
  9. Concreció de les funcions del professorat per a evitar l’acumulació de tasques i l’excés de burocràcia.
  10. Millora i homologació a l’alça de les condicions retributives i laborals del professorat, incloent-hi llicències, permisos i acció social.

Tot això ha de generar d’una vegada per totes un Estatut Docent.

Un dels punts principals amb caràcter immediat seria la instauració de la rebaixa del màxim de períodes lectius de cada docent amb caràcter obligatori per a tot l’Estat.

CCOO està recollint signatures per a un d’aquests elements que ha d’instaurar-se amb caràcter prioritari i previ a la negociació d’altres qüestions fonamentals: l’A1 i la pujada de nivell per a tots els cossos docents.

El Ministeri no ha donat terminis per a definir el que ha anomenat la “legislatura del professorat” ni ha establert prioritats. Des de CCOO continuarem lluitant perquè els temes més fonamentals es defineixin com més aviat millor.