Gràcies a CCOO, l’acord 25G ja és d’aplicació!

Resum mesa 12 de juny de 2024

El 12 de juny a la mesa sectorial amb el Departament d’Educació es van tractar diferents temes.

Procediment per demanar la reducció de 2 hores lectives o complementàries per a majors de 55 anys per al curs 24-25

El Departament ens ha informat que per al curs 2024-2025 ha d’habilitar dos procediments diferents per poder demanar aquesta reducció.

1. Procediment per als majors de 55 i fins a 59 anys.
  • Les persones d’entre 55 i 59 anys poden demanar la reducció de 2 hores complementàries.
  • La resolució que estableix el procediment per poder demanar aquesta reducció es publicarà previsiblement a principis de juliol.
  • Quan es publiqui la resolució s’establirà el termini per demanar-la, que serà previsiblement fins abans del primer dia del curs.
  • Per poder demanar-la, la persona interessada ha de tenir entre 55 i 59 anys i 15 anys o més de serveis prestats i no ocupar cap càrrec directiu.
  1. Procediment per als majors de 60 anys.
  • Les persones de 60 anys o més poden demanar la reducció de 2 hores lectives, que no s’han de fer al centre.
  • La resolució que estableix el procediment per poder demanar aquesta reducció ja està publicada.
  • Per poder demanar-la, la persona interessada ha de tenir 60 anys complerts a 31 d’agost de 2024, 15 anys o més de serveis prestats i no ocupar cap càrrec directiu.

IMPORTANT! A partir del curs 2025-26 la reducció de 2 hores lectives es farà extensiva al personal docent d’entre 55 i 59 anys, posant fi a una retallada històrica. Això ha sigut gràcies a l’Acord 25 G signat per CCOO i UGT amb el Departament d’Educació.

Borsa de treball de personal docent

• Modificació de dades. Està previst obrir un nou període extraordinari de modificació de dades entre l’11 i 12 de juliol. S’enviarà un correu a tot el personal de la borsa.
  • Grup estable. La resolució que regula els criteris, llocs de treball i especialitats a convocar del grup estable es tractarà en mesa sectorial el dia 27 de juny. Després d’això s’obrirà la borsa de treball, previsiblement l’1 de juliol, com s’ha informat a la web del Departament.
  • Segon algoritme. El Departament ha explicat novament el funcionament del segon algoritme: si un nomenament no s’ha cobert segons els criteris del primer algoritme, passa al segon algoritme, i això es fa dues vegades. Si finalment no es cobreix, passarà a difícil cobertura. El Departament també ha recomanat que es fiqui el servei territorial del primer algoritme també al segon algoritme a més dels municipis dels altres serveis territorials que es vulguin.

Decret del règim lingüístic del sistema educatiu no universitari de Catalunya.

El Departament d’Educació ens ha presentat el Decret 91/2024 de Règim Lingüístic per petició sindical. CCOO hem valorat positivament que el Departament doti d’un instrument jurídic com aquest als centres educatius per poder portar endavant els seus projectes lingüístics que són l’eina pedagògica que ha de respondre a cada context sociolingüístic del centre. Però hem aclarit que, abans de la seva publicació el passat 16 de maig, hauria sigut important que hagués passat per mesa sectorial, ja que ara solament hem pogut fer una valoració i això sí, demanar la seva aplicació amb recursos i pressupost. Hem manifestat també que trobem algunes insuficiencies en el decret, com ara la manca de desplegament efectiu ni suficient de cursos ni de la possibilitat d’acreditació i/o certificació del nivell de competència lingüística o la inexistència d’una memòria econòmica.

El Departament, al llarg de la seva explicació ha repetit que el que pretén el decret és establir un marc normatiu que garanteixi que docents i centres educatius estiguin acompanyats en el desenvolupament del seu projecte lingüístic. Respecte als docents i la exigència del C2 de català com a requisit per a participar en diferents processos relacionats amb la professió docent, el Departament ha explicat:

• El C2 és un requisit que s’estableix a la LEC del 2009. Aquí CCOO hem recordat que també està a la LEC el mínim del 6% del PIB a l’educació i encara no s’ha complert.
  • La prova de llengües en oposicions (per aquelles persones que no ho hagin acreditat abans) no permet acreditar el nivell C2 de català sinó que el Departament, amb aquesta prova, valida la competència lingüística de l’opositor per continuar en el procés.
  • Acreditació de la competència lingüística del personal docent. El Departament té la voluntat de millorar la competència lingüística i professional de tot el personal docent amb la formació que ofereix. I s’ha passat d’oferir 300 places en cursos a 5000 en tres anys. La seva voluntat és continuar augmentant.
  • Acreditació del nivell C2 pel personal docent. El Decret estableix que el Departament “podria requerir” l’acreditació del nivell C2 de Català a partir del curs 27-28. I que això deixa oberta la possibilitat d’establir els terminis i pactar-los amb la part social. Aquí, CCOO hem manifestat que estarem molt implicades per vetllar pels drets laborals de les treballadores.

Programa SENSEI i Programa FLORENCE

1. Programa SENSEI

A la nova resolució que obre convocatòria per seleccionar personal docent novell per participar en el programa SENSE 24-25 no s´han reflectit els canvis demanats per CCOO respecte de la resolució anterior, entre els quals:

• Els participants en el programa no haurien de cobrar a mitja jornada quan se’ls demana dedicació completa, ja que la formació es fa en hores de feina i, per tant, ha de ser retribuïda també.
  • La participació en el programa hauria de convalidar les pràctiques obligatòries en el Màster de Formació del Professorat, el pràcticum en el grau de mestres, i d’altres relacionades.
  1. Programa FLORENCE

Se’ns ha presentat la nova convocatòria per a la selecció de centres educatius que imparteixen educació bàsica per participar en el programa Florence per a la millora de la competència matemàtica que s’ha presentat avui. Aquest programa de 3 anys nascut dels resultats tan dolents de l’Informe PISA, pretén ajudar a 200 centres seleccionats (120 de primària i 80 de secundària) a millorar la competència matemàtica del seu alumnat. Els 200 centres escollits són els que tenen més marge de millora, amb resultats educatius estan per sota del que s’esperaria d’un de la mateixa tipologia i que mostrin la voluntat de participar durant els 3 cursos.

Els centres de primària tindran un referent territorial (un docent alliberat) que treballarà amb una persona del centre i els centres de secundària rebran un servei d’atenció i assessorament. El material seran guies didàctiques dels blocs de competències bàsiques i una caixa amb material manipulatiu i s’ajudarà a la reorganització del centre, modelatge a l’aula, entre d’altres.

CCOO valorem positivament que el Departament hagi començat a treballar per millorar els resultats educatius a Catalunya, però creiem que obrir la via dels programes de nou no és la solució més òptima i realment això no soluciona el problema dels dolents resultats PISA. El que s’ha de fer és una acció global a tots els centres i no accions aïllades a alguns d’ells. El programa culpabilitza al professorat de manera indirecta dels resultats educatius i el que s’ha de fer és millorar el reconeixement de totes les professionals de la comunitat educativa, contractar més personal en plantilla per poder donar atenció individualitzada a l’alumnat o baixar les ràtios, entre d’altres mesures.

Grafico Cuadro Comparativo Etica Bloques Cafe Publicacio Dinstagram6 1

#EnCatalàSenseRetallades