Exigim seriositat i rigorositat al Departament d’Educació

Avui dijous, dia 9 de febrer, hem tingut Mesa Sectorial del Personal Docent No Universitari. És la primera Mesa després de les vagues de gener i el Departament no ha inclòs cap punt sobre la reversió de les retallades o baixada de ràtios que ens van dur a tornar a fer vaga. El que sí que ha fet ha estat presentar-nos un informe sobre l’avaluació de les tardes de lleure de setembre d’aquest curs, que es van produir a conseqüència de l’avançament unilateral del calendari escolar. I ho ha fet després que el conseller Josep González-Cambray hagi tornat a anunciar als mitjans de comunicació l’avançament del curs escolar vinent sense comptar, una vegada més, ni amb  la representació legal dels treballadors i treballadores, ni amb el Consell Escolar de Catalunya, ni amb el conjunt de la comunitat educativa. El Departament continua sense voler entendre que la democràcia i la presa de decisions han de comptar amb la participació dels diferents agents implicats: amb la negociació col·lectiva amb els sindicats, amb la deliberació amb el Consell Escolar, amb la totalitat de la comunitat educativa. A més, CCOO considerem que la qualitat educativa no depèn del fet que el curs comenci abans o després o de tenir estones de lleure gratuïtes un mes, sinó de molts altres factors. El que cal és una bona inversió que permeti reduir les ràtios i una millor atenció individualitzada. Per aquests motius CCOO hem demanat una mesa monogràfica sobre el calendari escolar.

El Departament també ha situat a l’ordre del dia la resolució per la qual es convocarà el concurs de mèrits a l’lnstitut Obert de Catalunya (IOC) quan encara no s’ha revertit la retallada de l’hora lectiva al personal docent d’aquest centre. A més, cal que en compliment de l’article 25 del  Decret 57/2020 de l’IOC s’hi incloguin  tots els llocs a proveïr. Un tema relacionat amb aquest és el de la dimensió de la plantilla de l’IOC, infradimensionada, que causa sobrecàrrega de treball al personal i desequilibra la docència a fer i les tasques d’elaboració d’EACs, de PAFs i de material, així com l’irrisòria compensació als docents col·laboradors.

Com sabeu, estem al bell mig d’un procés d’estabilització que afectarà milers de docents interines i que s’ha produït arran l’acord a què vam arribar a funció pública CCOO, IAC-USTEC i UGT. A la Mesa Sectorial, CCOO hem instat el Departament a què condueixi els concursos d’estabilització, els accessos i la provisió de llocs de treball amb seriositat i rigorositat, amb eficàcia tècnica i amb transparència. El personal interí fa anys que mereix un procés d’estabilització amb les millors condicions possibles i ha arribat l’hora d’estar a l’alçada.

També hem demanat al Departament si, després de reunir-se i escoltar el col·lectiu de coordinadors/es digitals, té previst quelcom davant la situació actual de sobrecàrrega i saturació de tasques que no poden assolir com, per exemple, contractar personal tècnic que s’encarregui del manteniment dels equips informàtics com es feia fa uns anys.

En el torn obert de paraula, CCOO hem tornat a reclamar que les borses de personal substitut estiguin sempre obertes i que es cobreixin les baixes des del primer dia. No podem tenir una educació de qualitat si deixem l’alumnat sense docent durant dies i fins i tot setmanes i la resta de l’equip docent amb una sobrecàrrega de feina.

Una altra demanda que hem reiterat és la convocatòria immediata del traspàs del PTFP al cos PES i l’equiparació salarial del professorat d’FP restant.

El col·lectiu docent, després de la consulta feta per CCOO, va manifestar majoritàriament la seva voluntat d’anar a la vaga els dies 25 i 26 de gener tot considerant insuficient la darrera proposta del Departament d’Educació amb relació a les seves condicions laborals. Un cop feta aquesta vaga, arribats a la primera Mesa Sectorial, el Departament no ha posat sobre la taula de la negociació cap dels temes que hem anat tractant en matèria de condicions laborals, reversió de retallades i d’altres qüestions, com ara, les ràtios, l’avançament del calendari escolar,  el decret de plantilles o el pacte de continuïtat. No ha manifestat, en definitiva, cap voluntat d’apropar-se a les posicions i reivindicacions sindicals. És un error greu del Departament, símptoma de fins a quin punt el Departament no és conscient del grau de malestar que hi ha entre el personal docent als centres educatius. No anem bé.

Finalment, us informem que CCOO amb la resta de sindicats de la mesa sectorial hem entrat per registre la petició al Departament d’una Mesa Sectorial per tal d’abordar de manera unitària les diferents qüestions contemplades en la nostra plataforma unitària. Unides som més fortes.

Photo 2023 02 09 19 00 15

Salut i lluita,
CCOO Educació
CCOOmpromeses amb l’educació, CCOOmpromeses amb tu.