A Catalunya la democràcia s’ha quedat a les portes dels centres educatius públics

Contra aquestes discriminacions i arbitrarietats, CCOO hem posat en marxa una bústia oberta perquè ens expliquis el teu cas!

Des de fa anys, la Federació d’Educació de CCOO té un ferm compromís amb la recuperació de la democràcia als centres educatius catalans. Un país democràtic necessita una escola democràtica. Perquè sense participació de les professionals, d’alumnat i de famílies no tindrem ni una educació ni una societat plenament democràtica i justa.

Una part molt important d’aquesta democràcia està relacionada amb la provisió de llocs de treball de les persones docents dels centres educatius públics. Aquesta provisió ha de preservar els principis bàsics de les administracions públiques: igualtat, mèrit, capacitat, transparència i publicitat.

Actualment, als centres públics de Catalunya s’estan conculcant aquests principis bàsics, per tant, podem dir que a Catalunya la democràcia s’ha quedat a les portes dels centres. Tres decrets normatius publicats entre els anys 2010 i 2014 (102/2010 de 3 d’agost, 155/2010 de 2 de novembre i 39/2014 de 25 de marc) han tergiversat el funcionament del sistema de provisió de llocs de treball i, per tant, la democràcia als centres, als claustres i a la comunitat educativa en general.

Un d’aquests tres decrets, el Decret 39/2014, de 25 de març, pel qual es regulen els procediments per definir el perfil i la provisió dels llocs de treball docents (decret de plantilles) exigeix la priorització de la continuïtat docent al centre, però a la pràctica són notoris els casos en què les direccions no respecten aquest principi o l’apliquen de forma arbitrària (a unes persones sí, a d’altres, no). Arran de la denúncia de CCOO al síndic de greuges de Catalunya, el Departament d’Educació va admetre que el curs 2020-2021 unes 10.654 persones no van tenir proposta de continuïtat, tot i complir els requisits (sobre el total de 43.728 docents amb els requisits, representava 1 de cada 4!). Per altra banda, aquell curs tampoc es va donar continuïtat a 561 dones embarassades o amb permís de maternitat.

Aquesta no-priorització arbitrària, que es repeteix curs rere curs, obre les portes a tot tipus de discriminacions (per maternitat, conciliació familiar, discapacitat, discrepància pedagògica o ideològica, edat, malaltia, gaudi de permisos, exercici del dret de vaga, haver fet reclamacions laborals, no acceptar condicions abusives, etc.) que impliquen la pèrdua del lloc de feina del curs anterior i, moltes vegades, haver d’acceptar vacants a mitja jornada o molt allunyades de la residència o, fins i tot, haver de tornar a fer substitucions.

Aquesta situació s’agreuja pel fet que, tal com va revelar l’estudi fet per CCOO el curs 22-23, el 80% de les places públiques docents es van donar a proposta directa de la direcció (a dit).

Per això, hem obert un formulari perquè ens expliquis les situacions que has viscut o han viscut companys i companyes del teu centre en aquest curs. CCOO estem recollint dades sobre les discriminacions i la davallada de la democràcia als centres.

En el contenciós administratiu presentat per CCOO van quedar paleses les situacions de discriminació que es pateixen al sistema educatiu públic català, fins al punt que, a la sentència, tot i no derogar-se el decret de plantilles emparant-se en què la norma havia estat jutjada en una instància superior i la presumpció que les direccions actuaran únicament guiades pels criteris d’igualtat, mèrit i capacitat, es considera necessari posar en relleu que “dicha desestimación no puede nunca entenderse que está dando cobertura a hipotéticas situaciones concretas de abuso en la aplicación de la norma […]; situaciones, que en su caso, habrían de ser analizadas individualmente a través de las acciones que la parte afectada pudiera, en su caso, ejercer.”

Al propi decret només està contemplada l’opció de la “Proposta de continuïtat” i l’anomenada “Proposta de no continuïtat” i que ambdues han de ser motivades per la direcció del centre educatiu. Per tant, ens trobem davant d’una aplicació tergiversada de la norma amb la possibilitat del “no fer res” de la direcció, obrint la porta a tota mena de discriminacions. Aquesta circumstància no va passar desapercebuda a la jutgessa.

És per això que convidem a totes les persones docents que pateixin aquestes discriminacions o irregularitats en els processos d’adjudicacions o d’entrevistes que es posin en contacte amb CCOO per lluitar juntes.

D’altra banda, recordem que CCOO vam impugnar l’anterior Concurs de Trasllats del 2022, amb judici previst el març del 2025, ja que a Catalunya s’impedeix la sortida de totes les places existents (amb prou feines s’hi publiquen un terç), fet que afecta greument a l’estabilitat de les plantilles, a la democràcia als centres i a la qualitat educativa.

La millor manera de lluitar contra les discriminacions i les arbitrarietats és, amb voluntat i sensibilitat política, evitar que puguin tenir lloc. Una  normativa no pot mantenir vigents escletxes que permetin i emparin la mala praxi. A aquestes alçades d’aplicació del decret de plantilles (vigent des del 2014), ha quedat evidenciada sobradament la perversió de la norma i les possibilitats que comporta.  Per això també reclamem, una vegada més, la derogació del Decret de Plantilles, a l’ombra del qual s’amaguen totes aquestes situacions. Lluitem contra la discriminació erradicant la possibilitat que es doni: derogació del decret de plantilles JA!

#AdjudicacionsTransparents

#ElClaustreTéElPoder