Resum de la Mesa Sectorial Docent amb el Ministeri d’Educació i Formació Professional sobre modificació dels reials decrets de requisits mínims de centres i d’ordenació de la FP

Celebrada el 12 de juny de 2024.

La primera qüestió que CCOO ha tornat a exigir és una modificació global del RD 132/2010 de requisits mínims dels centres en relació a alguns temes centrals i urgents, entre d’altres:

• Ràtio dels grups associada a la diversitat: que tot l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu i/o risc d’exclusió social compti doble a efectes de ràtio.
  • Més suports ordinaris en els centres.
  • Més suports específics en els centres per a l’educació inclusiva.
  • Infermeria escolar en tots els centres.
  • Jornades a temps complet específic per a l’atenció a la convivència i al benestar emocional de la comunitat educativa.
  • Climatització dels centres educatius.

Hem destacat que fa molt temps es va presentar en el Consell Escolar de l’Estat un esborrany de modificació del decret de requisits mínims dels centres més global i exhaustiu i del qual no hem tornat a saber res. Hem reivindicat que s’iniciï la seva tramitació, començant per la negociació en la Mesa sectorial estatal.

En relació les modificacions proposades en la mesa, també s’han plantejat de manera conjunta algunes modificacions sobre el RD 659/2023 d’ordenació de l’FP, on CCOO ha fet principalment propostes, a més de les millores tècniques, per a assegurar la gratuïtat dels cursos d’accés a grau mitjà i grau superior, independent de qui els ofereixi. Ja es van aconseguir millores en aquest sentit abans de la tramitació del document en el Consell Escolar de l’Estat, però és necessari blindar la gratuïtat en tots els casos, a més de garantir una oferta pública suficient.

Des de CCOO hem tornat a posar de manifest que el professorat i els centres d’FP s’enfronten, a l’inici del curs que ve, a una situació marcada per moltes incerteses, i és imprescindible que les administracions col·laborin i es coordinin perquè s’assegurin els recursos, els suports i unes garanties que no s’estan donant.

La situació actual és la d’un model dual no prou negociat i amb grans mancances. És imprescindible cuidar i reforçar als centres i al professorat d’FP, augmentar els seus recursos i el seu reconeixement. És necessari assegurar l’augment de l’oferta pública, la disminució de la càrrega burocràtica, l’increment de plantilles, i millorar horaris i condicions laborals.

CCOO ha tornat a exigir començar ja amb un calendari de negociació per a un Estatut Docent que millori i homologui les condicions laborals del professorat, començant per què tot el professorat estigui al grup A1 i la pujada de nivell de tots els cossos docents, així com també la reducció de l’horari lectiu del professorat d’obligat compliment per a totes les CCAA.

El Ministeri, encara que ha manifestat tenir en compte l’expressat i la seva voluntat negociadora, en la pràctica no ha donat respostes concretes a cap de les propostes específiques ni a les qüestions plantejades.

Agraïm totes les aportacions que ens feu arribar. Podeu continuar enviant les que considereu a [email protected].