El laberint de la matriculació per l’estudiant d’FP

Cal transparència amb les dades i més informació a les famílies!

Un estiu més l’alumnat que es vol matricular a l’FP ha de donar voltes per un complex laberint per tal d’arribar al final del procés i trobar la sortida aconseguint una plaça pública.

Aquest curs, el Departament d’Educació ha modificat el procés de preinscripció i matrícula per accedir a cicles formatius de grau mitjà i superior amb la intenció de “millorar” el sistema d’accés a la FP, sistema que CCOO sempre hem reclamat que milloraria únicament amb un augment suficient de places públiques.

Aquest nou procés però, no s’ha harmonitzat ni coordinat encara amb el calendari de la resta d’ensenyaments postobligatoris i universitaris, i això està tenint unes conseqüències nefastes en les famílies  i l’alumnat per la incertesa que provoca no tenir plaça adjudicada en primera opció al juliol ni tampoc poder formalitzar matrícula. També és un problema pels tempos d’exigència d’entrada de dades imposats als centres educatius que els posa sota pressió i fa inviable que puguin complir els terminis. 

Un aspecte força greu és no preveure acabar el procés de matriculació abans que comenci el curs, el dia 12 de setembre, perquè tot l’alumnat pugui començar amb les mateixes condicions, atès que la matriculació de les vacants de la última fase no acabarà fins al 30 de setembre. Aquesta data és inadmissible perquè l’alumnat afectat començarà, com a mínim, quinze dies més tard que la resta de companys, i això ja no té a veure amb causes antigues, com la “matrícula viva” que encara es manté en molts centres d’FP, sinò a una manca de planificació i previsió de part del Departament d’Educació.

En aquest sentit, a hores d’ara, famílies i alumnat afectat al que se li ha adjudicat una plaça al juliol i que no podrà matricular fins al setembre, ja estan manifestant el seu malestar i preocupació (sobretot en el cas de grau mitjà) perquè no entenen els motius de no poder matricular-se tenint plaça adjudicada. Això és, en bona part, degut a que no han estat prou acompanyades ni se’ls ha fet arribar des del Departament prou informació d’un procés tan complex i llarg.

En aquest punt, i tenint en compte aquesta infinitat de dates i fases CCOO creiem que el nombre d’alumnat que hagi d’ anar a obtenir places en segones i posteriors adjudicacions és força elevat. Aquí, el Departament  hauria d’haver publicat dades, des de la primera tongada d’adjudicacions, com hem demanat des de CCOO. Però el Departament no ho ha fet i esperem que aquesta manca de transparència no sigui perquè s’espera que un percentatge de l’alumnat “marxi pel seu propi peu” durant aquest temps cap a la privada i llavors poder justificar que finalment vacants i alumnat han encaixat prou bé amb aquest nou sistema.

Des de CCOO no entenem el perquè el Departament d’Educació no ha facilitat dades després de la primera adjudicació: dades totals de l’adjudicació en totes les opcions, de l’oferta de places i de les sol·licituds que hi ha hagut, atès que això hagués facilitat poder fer el seguiment del procés i l’evolució de les diferents adjudicacions. Aquesta manca de transparència no està justificada tot i que el procés no hagi encara acabat. El Departament no ha facilitat les dades de quants alumnes falta a hores d’ara adjudicar-los plaça. Aquests podrien arribar al ser al voltant d’uns 45.000 si fem una aproximació amb dades de cursos anteriors. 

Cal escurçar al màxim el termini entre la primera adjudicació i la segona per tal d’evitar que molts alumnes preinscrits acabin matriculats a la privada per la gran incertesa que els genera  no saber si tindran plaça fins al setembre. També aquest procés de preinscripció i matrícula a l’FP pública ha sobrecarregat de feina burocràtica als instituts per no comptar amb les dotacions necessàries de personal administratiu i amb el temps necessari per fer-ho.

Finalment volem reiterar que call canviar radicalment  el sistema d’orientació educativa i professional que es duu a terme des dels instituts, principalment els  que solament ofereixen els ensenyaments d’ESO i Batxillerat. El desconeixement i la llunyania de l’FP que es té, fa que es vegi com a natural que l’alumnat d’ESO continuï el seu procés acadèmic al Batxillerat sense atendre a les seves preferències que no tenen per què estar relacionades exclusiva i únicament amb el seu “rendiment acadèmic”.

#CapJoveSensePlaçaPúblicaDeFP

#CalendarMatriculacióAbansQueComenciElCurs

#CoordinacióPreinscripcióPostObligatoris

#TransparènciaAmbLesDades