Cotització de les pràctiques d’FP: Rebutgem la sobrecàrrega al professorat i reclamem inclusió

CCOO hem situat i  reivindicat històricament el dret a la cotització a la Seguretat Social de totes les persones joves en pràctiques a l’empresa (fossin remunerades o no), un dret que és un dels pilars de lluita contra la precarietat del jovent i l’accés a una FP atractiva i de qualitat.

La cotització de les pràctiques no remunerades (FCT) de l’alumnat d’FP ja serà una realitat a partir de l’1 de gener de 2024 i ens  felicitem que sigui així  fruit de la negociació i pressió del nostre sindicat i que ja entri en vigor la disposició 15ena del  Reial Decret-llei 2/2023, de 16 de març  que la regula.

En aquesta nova situació de generalització de cotització a la Seguretat Social de totes les pràctiques continuem reclamant una Formació Professional inclusiva, a la qual puguin accedir totes les persones amb igualtat d’oportunitats. Això implica garantir amb acompanyament i recursos la gestió de l’afiliació a la Seguretat Social, incloses les persones joves nouvingudes sense permís de residència, que necessitin que se’ls concedeixi l’autorització de residència per raons d’arrelament per a la formació. Cap persona jove ha de quedar exclosa de poder cursar un cicle formatiu per  motiu de no poder afiliar-se a la Seguretat Social, sobretot tenint en compte que la realitat social del nostre país es reflecteix als centres d’FP amb un nombre important d’alumnat amb aquesta casuística, sobretot en determinats cicles formatius i diferents zones del territori.

Demanem la gestió centralitzada de la gestió amb la Seguretat Social al Departament d’Educació

Tenint en compte la càrrega de feina d’assessorament, acompanyament i gestió que serà necessària a partir d’ara, tant per  l’expressat en el paràgraf anterior, com per  tot l’acompanyament i assessorament a l’empresa respecte a les altes a la Seguretat Social, reclamem al Departament d’Educació que no s’excusi amb més moratòries i que entomi la gestió centralitzada de les cotitzacions. Alhora que continuÏ proporcionant acompanyament i suport als centres educatius i a les empreses i que de cara al curs vinent amb la implementació de l’FP general i l’FP intensiva contempli l’ampliació de les hores de reducció de la coordinació d’FP i tutories d’FCT/Dual, i  si més no actualment  que no persisteixi en l’incompliment actual de les hores de reducció que estableixen els DOIGC, atès que la situació de consultes i de  feina als centres s’incrementarà amb la cotització de tot l’alumnat. De cap manera una política de millora de les condicions de l’FP ha de recaure a les espatlles del professorat d’FP ja molt sobrecarregat, amb menys hores de reducció de les que li pertocaria i havent de fer front a innombrables projectes i xarxes d’FP.

Recordem les reivindicacions i propostes de CCOO Educació respecte a les hores de reducció de coordinació d’FP i tutories.

CCOOmpromeses amb l’educació! CCOOmpromeses amb tu!