El MUCE fa una valoració crítica del curs i exposa algunes de les deficiències i principals reptes pendents de l’educació a Catalunya

Des del Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE) hem presentat un document que gira entorn de tres eixos: reforçar el cos docent i d’atenció educativa, impulsar uns centres educatius sostenibles i dotar de places públiques el sistema educatiu

El curs 2022-2023 ha estat marcat per una forta contestació a la línia marcada pel Departament d’Educació que ha acabat amb la destitució del conseller. És per això que des del MUCE, del qual formem part les CCOO Educació, ja hem anunciat que hem demanat una reunió amb la nova consellera, per traslladar-li un manifest amb els principals reptes que té l’educació.

1.       Reforçar el cos docent i d’atenció educativa assegura la millora de l’educació pública

En aquest punt s’hem destacat que “ens preocupa la manca de docents (professorat d’ESO i FP), amb la norsa docent buida d’especialitats com Matemàtiques, Llengües o Informàtica o especialitats industrials. També la quasi inexistent dotació de professionals d’atenció educativa educació (TEI, integradores, educadores, EE…) tant com a plantilla com per a cobrir substitucions que s’ha anat repetint cada cop més aquest curs”. També hem assegurat que “segons les dades de què disposem, des de l’inici de curs 22/23 s’han deixat de cobrir 22.882 places, fet que tensa el sistema i degrada l’atenció educativa d’infants i joves”. És per això, que durant la roda de premsa hem exposat diverses solucions a aquest greuge, entre elles la importància de “dignificar la professió per aconseguir que els i les professionals amb talent i vocació vulguin treballar a les nostres escoles i instituts”.

2.       Centres educatius sostenibles i en condicions per l’acció educativa

Ens trobem en un moment en el qual les temperatures extremes s’estan convertint en la tònica habitual per culpa de l’emergència climàtica. És per això que des del MUCE hem exposat que “necessitem transformar els centres educatius en espais energèticament sostenibles, i per això és imprescindible una inversió integral per tenir unes instal·lacions adequades als reptes de present i de futur”. D’altra banda, hem denunciat que la manca d’inversió en edificis escolars públics a Catalunya és una constant i ja és crònica, com ara  l’existència encara de 1.000 “barracots” des del 2009.

Davant d’aquesta situació, el marc unitari reclamem que “de forma urgent es treballi per un pla, real i amb pressupost, contra l’emergència climàtica a tots els centres educatius, amb recursos econòmics suficients per a garantir de forma imminent unes condicions climàtiques òptimes per a tot l’alumnat i tot el personal educatiu”.

3.       Dotem de places públiques el sistema educatiu

Des del MUCE apostem per una Xarxa Pública educativa amb garanties universals, inclusives, d’equitat i qualitat des del seu accés. És per això, que segons hem indicat durant la roda de premsa, donat que als darrers anys s’està vivint una davallada de la natalitat, és un moment inajornable per defensar i enfortir un sistema educatiu públic amb més grups i ràtios més baixes que permetin un tractament personalitzat de l’alumnat… Malauradament, però, segons hem denunciat “existeix tal falta de planificació, que moltes famílies que trien la pública es queden sense plaça”. Un element que considerem “inadmissible”.