El conflicte del Suport Educatiu Personalitzat

El Departament està obligant a canviar els horaris amb el
curs començat

El Departament havia garantit respectar
les decisions organitzatives dels centres pel que fa a l’organització del SEP.
El Departament d’Ensenyament està fent una gestió
inacceptable de la implantació del nou Suport Educatiu Personalitzat (SEP). La
retirada de la sisena hora i la seva substitució en la majoria de centres pel
SEP s’ha fet precipitadament i a través de fins a 5 instruccions contradictòries.
En aquest moment la inspecció està passant pels centres obligant a què una part
del SEP es realitzi obligatòriament en horari postlectiu, tot i que, almenys
fins a finals de juny, les seves pròpies orientacions tan escrites com verbals
autoritzaven altres modalitats.
Els sindicats vam demanar i obtenir
garanties de respecte a les diferents opcions que van fer els centres.
Els
sindicats de la Mesa Sectorial d’Ensenyament, en vista de les contradiccions
escrites, i les diferents interpretacions orals que s’estaven fent en diferents
Serveis Territorials, vam demanar una reunió extraordinària de la Mesa amb la
directora general de primària. Uns dels objectius va ser solucionar el
conflicte del SEP, creat per unes “orientacions” que van desorientar totalment
als docents, equips directius i Inspecció. Aquesta reunió es va produir el dia
29 de juny. Vam demanar explicacions i vam exigir que es respectessin les
opcions que s’havien donat als centres, i que aquells centres que volguessin
programar tot el reforç dins l’horari lectiu ho poguessin fer. La Directora
General va garantir que en aquest curs, el Departament permetria qualsevol
combinació entre les dues modalitats, incloent-hi que tot el reforç s’impartís
en horari lectiu i amb la presència de més d’un mestre a l’aula ordinària.
L’ ACTA que no arriba
CCOO
continua exigint l’Acta de la Mesa sectorial del 29 de juny, A aquesta han de
constar les garanties que la Directora General va donar de respectar les
decisions dels centres ja que es tractaven d’orientacions, les quals a més a
més possibiliten diferents models organitzatius.
CCOO dóna suport als centres
La
inspecció educativa està passant pels centres que han optat per programar tot
el reforç dins l’horari lectiu i els requereix, fins i tot per escrit, que
hores d’ara canviïn la seva organització i tots els horaris del centre, perquè
un percentatge del reforç es faci en horari postlectiu.
CCOO
considera que el Departament ha fet una gestió inacceptable de la implantació
d’aquest nou recurs, i que ha de respectar la decisió dels centres. Fer-los
canviar ara suposa una falta de respecte al treball dels equips docents i
directius, i fer-los doblar la feina.
CCOO
es posa a disposició dels centres per recolzar la seva posició i treballar
conjuntament.
El Departament ha abandonat l’escola
inclusiva?
La
comprensivitat a l’ensenyament obligatori és un precepte que ha guiat l’acció
educativa a Espanya des de la LOGSE, i que va evolucionar cap a la inclusivitat
a partir de la LOE i la LEC, ambdues vigents.
L’opció
del Departament per traslladar a l’horari postlectiu el suport a l’alumnat amb
més dificultats, suposa abandonar aquest precepte? Si és així, s’obre un debat
que no es pot saldar amb un joc d’orientacions confuses i contradictòries i amb
una imposició “de facto” als centres a través de l’ordre de calendari. Si el
Departament pensa que cal abandonar la comprensivitat i la inclusió educativa
ho ha de dir amb claredat i promoure les modificacions legislatives pertinents,
al Parlament i davant el conjunt de la societat. És una opció ideològica tan
profunda i de conseqüències tan importants que no es pot fer sense debat
públic.

En pocs dies, el Departament redacta fins a 5 instruccions
contradictòries
Document
de 31 de maig, signat per la directora general de primària: Orientacions
per a l’organització dels centres en la gestió dels recursos per al suport
escolar personalitzat a l’educació infantil i primària
2) Modalitats d’ús del recurs

Es contemplen dues modalitats bàsiques
d’intervenció.


a)     L’ampliació de l’horari
d’atenció a l’alumnat amb suport escolar personalitzat per l’alumnat de
Primària.


b)    La intervenció de més d’un
mestre dins l’aula per afavorir el seguiment de tot l’alumnat.


 

Document: Ordre ENS/102/2011, d’1 de
juny, per la qual s’estableix el calendari escolar dels cursos 2011-2012 per
als centres educatius no universitaris de Catalunya.
DOGC 6-6-2011

4.3 En els centres públics de
titularitat del Departament d’Ensenyament es programaran, d’acord amb la
dotació de recursos assignada i en horari escolar no lectiu, unes hores de
suport personalitzat, per aquells alumnes que ho requereixin i segons els
criteris establerts pel Departament.
Document
:
Orientacions per a la concreció de
l’organització del Suport Escolar personalitzat 

–      
Decidir
les hores que es dedicaran a cada modalitat atenent a les característiques i
necessitats de l’alumnat que rebrà el SEP.

o   
Dos
mestres a l’aula.


o   
Ampliació
horària per a l’alumnat de Primària.



“Document definitiu”, del 14 de juny
Orientacions
per a l’organització dels centres en la gestió dels recursos per al suport
escolar personalitzat a l’educació infantil i primària

Diversos models organitzatius:

a)  L’ampliació de
l’horari d’atenció a l’alumnat amb suport escolar personalitzat per a l’alumnat
de Primària.

b)  La intervenció de
més d’un mestre dins de l’aula per afavorir el seguiment de tot l’alumnat.
També el que demanda un reforç.

c)  Combinació dels
dos anteriors: La intervenció de més d’un mestre a l’aula i l’ampliació horària. 

Aquestes contradiccions s’aguditzen amb
la lectura del Decret d’Autonomia dels Centres Educatius(102/2010), i en
concret, les Orientacions sobre l’aplicació del Decret 102/2010 , en el
primer curs de la seva vigència, adreçades als centres públics.

1.2 (…) L’autonomia pedagògica
regulada en aquest capítol del decret permet un alt grau de flexibilitat en la
concreció del currículum i en l’adopció de mesures organitzatives que poden ser
d’aplicació immediata. Aquesta flexibilitat pot afectar, entre altres aspectes,
organitzacions horàries diferents de les establertes amb caràcter general o
variables com l’agrupament de l’alumnat o l’ús del temps.