Davant les altes temperatures, no n’hi ha prou amb 0,9 ventiladors per centre!

Davant la previsió d’altes temperatures, CCOO tornem a recordar al Departament d’Educació i a les empreses del sector que les persones treballadores i l’alumnat no podem estar exposades a temperatures superiors als 27ºC. Exigim solucions immediates i l’execució d’un veritable pla de xoc.

La Federació d’educació de CCOO hem denunciat reiteradament que cada any a molts centres educatius s’està incomplint l’Annex III del Real Decret 486/1997 de 14 d’abril, que indica que “la temperatura dels locals on es facin treballs sedentaris propis d’oficines o similars estarà compresa entre 17 i 27°C”.

Des de CCOO recordem al Departament d’Educació i a la resta de titularitats dels centres educatius que tenen l’obligació i la responsabilitat d’adoptar les mesures necessàries perquè la utilització dels llocs de treball i els espais no origini riscos per a la seguretat i la salut de les treballadores i de l’alumnat (o si no és possible, es redueixin els riscos el màxim possible).

Tanmateix, el personal dels centres educatius es troba desemparat davant les minses “instruccions” establertes en la Guia d’actuació per a centres educatius en el marc d’altes temperatures enviada pel departament l’any passat. Aquestes es basen en unes orientacions simples i òbvies que no aporten veritables solucions per fer front a les altes temperatures que pateix tota la comunitat educativa.

Pla d’adequació al canvi climàtic (pla de xoc) del Departament d’Educació

CCOO considerem absolutament insuficients les propostes del Pla d’adequació al canvi climàtic (pla de xoc) a l’hora de donar solucions a curt termini davant les elevades temperatures.

Aquest pla, iniciat el 2023, consisteix bàsicament en una primera fase en la climatització d’alguns espais comuns (menjador, biblioteca o aules polivalents) i de la zona de treball del personal docent i d’administració, a desplegar en un màxim de 5 anys en alguns centres educatius. CCOO considerem que aquest pla es queda curtíssim i es dilata molt en el temps. El departament ha d’actuar immediatament i amb mesures que garanteixin realment el confort tèrmic.

L’any 2023 es van invertir 5 milions d’euros i es va actuar només en 103 centres dels 3800 centres públics de Catalunya. L’any 2024 es tornarà a invertir la mateixa quantitat per actuar en un centenar més de centres. CCOO considerem que aquest pressupost és totalment insuficient.

Una altra de les propostes d’aquest pla que tampoc resolt realment l’estrès tèrmic de la comunitat educativa gira entorn de la possibilitat que el centre pugui incorporar formació respecte a procediments a seguir i a les bones pràctiques.

En aquest pla, d’acord amb l’autonomia de centres, el Departament deriva a les direccions la responsabilitat, la tasca i la burocràcia de la identificació i la supervisió dels espais i instal·lacions més frescos i amb millors condicions d’habitabilitat, espais propis climatitzats, estat de zones verdes del pati i de les fonts d’aigua. A més a més, aquest pla no contempla les mesures organitzatives necessàries per canviar l’horari general del centre, ni els recursos econòmics per a la compra dels aparells necessaris per a la climatització.

Des del Departament, també s’ha anunciat en els últims dies la distribució de 3500 ventiladors per als més de 3800 centres educatius públics de tota Catalunya, és a dir 0,9 ventiladors per centre! Sobren les paraules…

Com denunciar les altes temperatures en un centre educatiu?

En cas de temperatures superiors a 27ºC en els espais interiors, siguin aules, despatxos, menjadors o qualsevol sala, CCOO recomanem que el centre afectat ho comuniqui per escrit als Serveis territorials, al Consorci d’Educació de Barcelona o a la titularitat del centre per tal que en tinguin constància i que, tal com estableix la llei, adoptin les mesures correctores de forma urgent per protegir l’alumnat, els treballadors i les treballadores. Aquí teniu el guió per fer aquesta comunicació.

Els delegats i delegades de CCOO ens posem a la vostra disposició perquè ens informeu sobre la situació dels vostres centres, puguem transmetre-ho als Comitès de Seguretat i Salut, tant de les administracions implicades, com de les empreses, i fer-ne el seguiment. Paral·lelament, si ens ho demaneu, CCOO també interposarem una denúncia davant la Inspecció de Treball.

CCOO considerem que cal un pla nacional per adaptar urgentment els centres educatius a aquesta nova realitat climàtica que comporti l’estudi i anàlisi de la realitat bioclimàtica i de confort dels centres per determinar les seves característiques d’acord amb la seva ubicació geogràfica, orientació, grau d’exposició al sol, tipologia constructiva, materials de construcció, qualitat de l’aïllament, etc., de forma que es determini les seves necessitats específiques (ventilació, tancaments, aïllament de parets, necessitat d’aparells d’aire condicionat, elements d’ombra en els patis, etc.).

Els centres educatius han de proporcionar el dret a l’educació en condicions òptimes de seguretat, salut i sostenibilitat. No n’hi ha prou amb subministrar uns pocs ventiladors i instal·lar mesures passives en alguns centres, com ha fet el Departament d’Educació aquests últims cursos!