CCOO exigim al Departament que actuï urgentment davant les baixes temperatures als centres educatius

CCOO denunciem que el personal i l’alumnat de molts centres educatius estan patint fred a causa del mal condicionament dels edificis i la manca de manteniment de calderes i calefaccions.

Des de CCOO hem denunciat reiteradament que, en molts centres educatius, el Departament d’Educació  està incomplint l’Annex III del Real Decret 486/1997 de 14 d’abril, que diu el següent:

1. L’exposició a les condicions ambientals dels llocs de treball no ha de suposar un risc per a la seguretat i la salut dels treballadors i treballadores.
  2. Així mateix, i en la mesura del possible, les condicions ambientals dels llocs de treball no han de constituir una font d’incomoditat o molèstia per als treballadors. A aquest efecte, hauran d’evitar-se les temperatures i les humitats extremes, els canvis bruscs de temperatura, els corrents d’aire molests, les olors desagradables, la irradiació excessiva i, en particular, la radiació solar a través de finestres, llums o envans envidriats.
  3. En els locals de treball tancats hauran de complir-se, en particular, les següents condicions: La temperatura dels locals on es facin treballs sedentaris propis d’oficines o similars estarà compresa entre 17 i 27°C.

Davant les queixes que estem rebent dels treballadors i treballadores a causa de les baixes temperatures en molts centres educatius, CCOO recordem al Departament d’Educació que té l’obligació d’adoptar les mesures necessàries perquè la utilització dels llocs de treball no origini riscos per a la seguretat i la salut del personal o, si això no fos possible, perquè aquests riscos es redueixin al mínim.

El Departament d’Educació, segons l’article 21 de la Llei de Prevenció de Riscos, està obligat davant una possible exposició a un risc greu i imminent a informar com més aviat millor tots els treballadors i treballadores afectats de l’existència d’aquest risc i de les mesures adoptades o que, si s’escau, calgui adoptar en matèria de protecció. També ha d’adoptar les mesures i donar les instruccions necessàries perquè únicament i excepcionalment, en cas de perill greu, imminent i inevitable, es pugui interrompre l’activitat o, si calgués abandonar immediatament el lloc de treball.

Des de CCOO, exigim al Departament que, davant de situacions d’aquest tipus i d’acord amb l’autonomia de centres,  permeti als centres adoptar mesures urgents per pal·liar els efectes de les baixes  temperatures, tant organitzatives (flexibilitat d’horaris, agrupaments, etc.), com de recursos econòmics per a la compra dels materials necessaris.

Recordem que el manteniment de les calderes i calefaccions és responsabilitat dels ajuntaments en el cas dels centres d’infantil i primària i del Departament als centres de secundària i són aquestes administracions les que han de vetllar pel bon funcionament de les instal·lacions.

CCOO recomanem que el centre educatiu afectat ho comuniqui per escrit als Serveis Territorials o al Consorci d’Educació de Barcelona per tal que en siguin coneixedors i que tal com estableix la llei, adoptin les mesures correctores de forma urgent per protegir als seus treballadors i treballadores i l’alumnat.

Els delegats i delegades de CCOO ens posem a la vostra disposició per tal d’explicar-vos el procediment a seguir per denunciar les baixes temperatures al vostre centre, situació que traslladarem i de la qual farem el seguiment, en els diferents Comitès i Comissions de seguretat i salut del Departament d’Educació per tal que s’adoptin les mesures necessàries.

CCOO considerem que cal un pla nacional per condicionar els centres educatius que comporti l’estudi i anàlisis de la realitat bioclimàtica i de confort d’acord amb la seva ubicació geogràfica, orientació, grau d’exposició al sol, tipologia constructiva, materials de construcció i qualitat de l’aïllament, entre d’altres, de forma que es determini les seves necessitats específiques (ventilació, tancaments, aïllament de parets, calefacció, etc.).

Els nostres centres educatius han de proporcionar el dret a l’educació en condicions òptimes de seguretat, salut i sostenibilitat. El Departament ha d’actuar ja. És una necessitat immediata i un passaport al futur.