Educació amb memòria

Educacio Amb Memoria 1080 X 100 Px
Educació amb MemòriaRecursosExemples pràcticsEntitats memorialístiquesLa Cipriano Garcia

ÚLTIMES NOTÍCIES:

Postals Generals(66)

Disponibles els primers recursos d’Educació amb Memòria

El passat dissabte 11 de maig va tenir lloc la presentació del projecte Educació amb Memòria, impulsat per CCOO. Més … Llegiu-ne més
Preestrena “el Mestre Que Va Prometre El Mar” (publicació D'instagram)

Presentació del projecte Educació amb memòria

La Federació d’Educació de CCOO Catalunya inicia un nou projecte en el qual pretén crear xarxa entre docents, centres i … Llegiu-ne més

Donar veu a la memòria

Projecte que recupera la memòria històrica dels infants i joves que visqueren situacions de conflicte mitjançant la creació artística teatral. Més informació

Investigació familiar

El projecte té bàsicament dues parts. A la primera l’alumnat ha d’investigar sobre la història de la seva família per a elaborar un arbre genealògic en format digital a la pàgina web My Heritage. Pregunten a pares i mares, avis i àvies sobre el passat familiar, cerquen documents com fotografies i coneixen els seus orígens.
Un cop tenen fet l’arbre genealògic, que és l’excusa per a investigar, decideixen a quin familiar (generalment avi o àvia) entrevistaran. Preparen una entrevista, en part guiada, amb qüestions sobre la seva infància, sobre el seu lloc de procedència, sobre el que recorden de la dictadura, sobre la situació de la dona en aquella època, etc. El producte final és l’enregistrament en vídeo de l’entrevista (que ha d’estar editada i té una durada màxima de 10 minuts). Més informació

Crear una exposició a primària

El projecte  consisteix en un conjunt d’activitats que relacionen diferents disciplines formatives: història, art, llengua… L’objectiu és elaborar un conjunt de propostes per acabar muntant una exposició sobre la temàtica treballada, en aquest la Maternitat d’Elna i l’exili. Més informació

Homenatge a les Brigades Internacionals

El projecte educatiu “El pas de les Brigades Internacionals per Barcelona” es desenvolupa amb l’alumnat de 4t d’ESO, en la matèria de Blocs Recerca Creació i Servei de l’àmbit de la Recerca Històrica, dins del sistema d’Aprenentatge Basat en Projectes de l’Institut Quatre Cantons del Poblenou. Més informació

Fas algun projecte de memòria democràtica al teu centre i el vols compartir?

Només cal que ens ho enviïs a [email protected] seguint les indicacions del següent document:

Amical Antics Guerrillers de Catalunya

Som un grup de persones de diferents procedències, edats i professions que treballem per mantenir viva la memòria dels guerrillers, lluitadors per la democràcia i la llibertat. Volem restaurar el seu record, com van viure i morir, i més enllà de tot això la vigència dels seus valors, idees i projectes.

Activitats educatives:
Documental: Cisquet, el maqui d’Olot. (https://www.youtube.com/watch?v=mCVIdcZZAwY

Raül Valls, president de l’Amical d’Antics Guerrillers de Catalunya

Telèfon:  620484591

Amical de les Brigades Internacionals de Catalunya

Amical de Mauthausen

L’Amical de Mauthausen i altres camps i de totes les víctimes del nazisme d’Espanya, és l’associació que agrupa als exdeportats republicans dels camps de concentració nazis, així com els familiars i amics, tant dels supervivents com dels deportats assassinats als camps.

L’Amical de Mauthausen i altres camps representa als deportats d’aquest camp austríac i de tots els camps del III Reich, tot i que l’associació pren el nom de Mauthausen pel fet de ser el camp on van ser deportats més espanyols.

És l’objectiu d’aquesta associació treballar a favor de la memòria de tots i totes aquells/es que van viure i lluitar durant la guerra civil abans de passar la frontera catalano-francesa, cap a l’exili, i més tard van patir deportació als camps nazis.

L’Amical col·labora i impulsa actuacions a tot l’Estat espanyol, amb socis col·laboradors a tot el territori.

Xarxa Mai Més http://xarxamaimes.org
Projectes de centre http://xarxamaimes.org/professorat/projectes-de-centre/

Banc de recursos https://xarxamaimes.org/recursos/

Xerrades https://amical-mauthausen.org/ca/educacio/xerrades/
Exposicions https://amical-mauthausen.org/ca/educacio/exposicions/
Assessorament Treballs de Recerca https://amical-mauthausen.org/ca/educacio/assessorament-treballs-de-recerca/
Visita a la seu de l’Amical de Mauthausen

Telèfon: 93 302 75 94

Associació Buchenwald

Els objectius de l’associació son:

Impulsar i dinamitzar el Projecte Buchenwald.
Protegir la memòria de la deportació als camps nazis, en especial dels deportats deportades del Garraf i el Penedès.
Sensibilitzar contra el feixisme, i promoure la defensa els Drets Humans.
Coordinar-se amb les entitats memorialistes i amb el Comitè Internacional de Buchenwald, i amb el Memorial del Camp.
Relacionar-se i coordinar-se amb els ajuntaments, entitats i centres educatius que donen suport al Projecte Buchenwald.

Activitats educatives:
Xerrada: “Marcel·lí Garriga i el jurament de Buchenwald: la lluita per la memòria” dins del projecte Testimonis a l’Aula del Memorial Democràtic https://memoria.gencat.cat/ca/educacio/testimonis-a-laula/marcelli-garriga-i-el-jurament-de-buchenwald-la-lluita-per-la-memoria-amb-enric-garriga/index.html
Taller: Holocaust i deportació. Història, memòria i cinema. Cinefòrum per a l’alumnat de secundària. (PDF a la carpeta Materials Didàctics)
Formació professorat: L’ús del cinema per a ensenyar sobre l’Holocaust i la deportació.  (PDF a la carpeta Materials Didàctics)

Enric Garriga, president de l’Associació Buchenwald

Associació Catalana de Persones Ex-preses polítiques del Franquisme

Entitat activa que participa en la vida política i social del país, mantenint els seus punts de referència de sempre, els que conformen el seu ideari antifeixista i la idea d’un món on un diferent bressol no comporti una diferent vida.

Activitats educatives:

Taula rodona de testimonis de la repressió franquista (5 testimonis). Des de “ser una nena a les presons de Franco” a “lluitar durant el tardofranquisme”. (d’una a dues hores). Es pot complementar amb xerrada sobre com fer entrevistes d’història oral.

El moviment veïnal a Barcelona en el tardofranquisme i la transició. Xerrada (1 hora). Es pot complementar amb xerrada sobre com fer entrevistes d’història oral. (En col·laboració amb La Voz ahogada. Projecte escènic).

Visita guiada al centre de Barcelona: llocs de memòria de la guerra i el franquisme. Pot incloure la seu de CCOO (2 hores).

Consell de les persones sàvies del Museu d’Història de Catalunya: https://www.mhcat.cat/esmhc/educacion/actividades_educativas/actividades_educativas/ciclos/educacio_secundaria/el_consell_de_les_persones_s_avies

Testimonis a l’aula: Una estudiant i un treballador antifranquistes: la generació TOP (en col·laboració amb el Memorial Democràtic). https://memoria.gencat.cat/ca/educacio/testimonis-a-laula/una-estudiant-i-un-treballador-antifranquises-la-generacio-top-amb-isabel-alonso-i-carles-vallejo/  (1 hora i 30 minuts)

La generació TOP a l’arxiu de CCOO. Visita a les instal·lacions i taller de treball grupal amb reproduccions de documents d’arxiu i posada en comú. (2 o 3 hores). (En col·laboració amb la Fundació Cipriano Garcia i l’Arxiu Històric de CCOO-Catalunya).

Xerrada “Terrassa. El fil de la memòria”.

Les dones de la Brigada Lincoln (en col·laboració amb l’Amical de les Brigades Internacionals (1 hora/1 hora i 30 minuts).

Cinema amb memòria. Sessió matinal al cinema Floridablanca amb presentació del film i debat posterior. Per exemple: El mestre que va prometre el mar (2 hores i 30 minuts). Preu reduït de les entrades per grups de més de 50 alumnes.

L’educació franquista. Un testimoni en primera persona. (1 hora/ 1 hora 30 minuts).

Propostes per a Aprenentatge i Servei (per a 4t d’ESO i CFAs)

Les dones que van construir els barris de Barcelona. Sobre el moviment veïnal del tardofranquisme i la transició (en col·laboració amb el grup de teatre La Voz ahogada).

La Maquinista Terrestre i Marítima, memòria de la lluita pels drets laborals (en col·laboració amb la Fundació Museu Maquinista Terrestre i Marítima).

Contacte:

Isabel Alonso Dávila, coordinadora de la comissió de pedagogia de la memòria de l’ACPEPF: [email protected]

Telèfon: 934 812 853

Ateneu  Memòria Popular

És un instrument per construir les memòries del futur. Entenen la memòria com aquella força que ens situa en el passat per parlar-nos del present i construir les memòries del futur. L’AMP ha nascut amb la voluntat de ser un instrument que ho faci possible.

Activitats per treballar a l’aula: https://ateneumemoriapopular.cat/activitat/dones-i-memoria/ (projecte pedagògic)

«Dones i memòria» és un projecte interdisciplinari i transversal dirigit als centres de Secundària i Primària amb l’objectiu de conèixer la història de Barcelona sota la mirada de les vides i els treballs de les dones que hi habitaven en el S XX i poder assolir tres grans reptes.

Es presenten tres documents per facilitar la comprensió i l’execució del projecte, que s’han de descarregar per poder interactuar amb els materials enllaçats:

Un primer de presentació on expliquem el projecte general i com fer servir tot el material.
Un segon amb les biografies ficcionades. I també amb àudios! Els trobaràs també al nostre canal de Youtube.
Un tercer amb l’itinerari didàctic que plantegem a partir de la lectura de les biografies.

Si necessites acompanyament, assessorament o recursos posa’t en contacte amb nosaltres: [email protected]

Logo Fundacio Cipriano Garcia 2022

La Fundació Cipriano García – CCOO de Catalunya és una entitat privada, sense ànim de lucre, creada el 1992 per la Comissió Obrera Nacional de Catalunya, i té, entre una de les seves finalitats, la de recuperar, tractar, classificar, emmagatzemar, preservar i difondre el patrimoni històric documental del sindicat Comissió Obrera Nacional de Catalunya, així com documents relacionats amb la història del moviment obrer a Catalunya, especialment a partir de la dècada dels seixanta.