Immigració: canviar la mirada

Biblioteca Font de la Mina
Carrer Ponent, 21-25
08930 Sant Adrià de Besòs

El 1964, gairebé en paral·lel a la creació de Comissions Obreres de Catalunya, l’escriptor Paco Candel publicava Els altres catalans. En plena dictadura franquista, aquell llibre va marcar una fita com a retrat social de la immigració a casa nostra i per la seva vindicació de les persones migrants i de la classe obrera en general com a subjectes de la catalanitat i de la lluita per les llibertats i la democràcia. Avui el nostre món és molt diferent, la nova immigració és quantitativament similar a la de fa seixanta anys, però molt més plural i diversa, i segueix vigent aquella màxima que diu que és català qui viu i treballa a Catalunya.

Ara com abans, el sindicalisme de classe i nacional és clau per articular la cohesió social i la defensa dels drets i llibertats de totes les persones treballadores, tinguin l’origen que tinguin. Quan prop d’una quarta part de la ciutadania del nostre país (i fins i tot un terç a la ciutat de Barcelona) és d’origen estranger i treballa i contribueix a la nostra economia i a la nostra societat com qui més, no és de rebut que li regategem condicions de treball dignes ni li neguem drets bàsics, inclòs el de la participació social i política. I encara menys quan l’odi, la xenofòbia i el racisme s’obren pas entre nosaltres de la mà de l’extrema dreta.

És en aquest context que la 33a Escola d’Estiu de la Comissió Obrera Nacional de Catalunya se celebra enguany sota el títol Immigració: canviar la mirada. Volem debatre sobre els altres catalans i catalanes del segle XXI a partir del coneixement empíric de la realitat actual, en la seva vessant acadèmica, sindical, sociopolítica i vivencial, que ens poden aportar les diferents ponències i testimonis citats els dies 9 i 10 de juliol al Centre Cultural de la Mina, a Sant Adrià de Besòs. De ben segur que ens serà d’utilitat. No hi falteu!

Programa de l’Escola

Formulari d’inscripció