La Fundació Pau i Solidaritat i l’Ajuntament d’Igualada presenten el documental “La Kafala, esclaves del s. XXI”

Una denúncia de l’explotació de dones migrants al Líban

L’Ajuntament d’Igualada i la Fundació Pau i Solidaritat organitzen conjuntament la projecció del documental “La Kafala, esclaves del s. XXI”, a la capital de l’Anoia.

Aquest acte inclou un debat posterior amb el regidor de cooperació de l’Ajuntament, Josep Maria Carpi, i la secretària d’internacional i cooperació de CCOO Catalunya, Maribel Ayné. La conducció anirà a càrrec de la representant de la Fundació a la Comissió Igualada Solidària, Alfonsa Santiesteban. Tot plegat tindrà lloc al Centre Cívic Nord (c. Sant Martí de Tous, 8, Igualada), el proper dia 5 de juny, a les 19 hores.

“La Kafala…” forma part d’un projecte de la Fundació anomenat «Promoció de la justícia de gènere i el treball digne per a les dones al Líban», desenvolupat l’any 2023. Hi va col·laborar el sindicat libanès FENASOL, i va comptar amb el suport de diversos ajuntaments, com  Barcelona, Gavà o Tarragona.

El vídeo, enregistrat a Beirut i subtitulat en català, exposa testimonis reals que han patit la Kafala, un sistema de “contractació” de dones migrants que arriben al Líban i a altres estats de l’Orient mitjà per treballar al sector domèstic. En arribar-hi, són tractades com a una propietat més de l’emprenedor/a, atemptant contra els seus drets humans: jornades de més de 12 hores, total desprotecció, segrest de documentació, manca de descans, control absolut per part de patrons/es… Es calcula que hi ha un quart de milió de dones segrestades per aquest pervers funcionament al Líban.

Tanmateix, el documental també trasllada una vessant positiva. Incorpora el resultat del treball sindical que s’ha realitzat durant els darrers anys, avançant en el suport i l’organització d’aquestes dones, i assolint millores concretes en les seves condicions laborals i de vida.

Aquesta activitat, impulsada conjuntament per l’Ajuntament d’Igualada i la Fundació Pau i Solidaritat, és gratuïta i està oberta a tota la ciutadania.