La Fundació Pau i Solidaritat i l’Ajuntament de Vilafranca presenten el documental “La Kafala, esclaves del s. XXI”

Una denúncia de la brutal explotació de dones migrants al Líban

L’Ajuntament de Vilafranca del Penedès i la Fundació Pau i Solidaritat organitzen conjuntament la projecció del documental “La Kafala, esclaves del s. XXI”.

Aquest acte inclou un debat posterior amb la regidora de solidaritat i cooperació de l’Ajuntament, Montse Arroyo i amb el tècnic en projectes cooperació d’aquesta ONG, Ignasi Peguero. Farà la conducció de l’acte, Bernat García, membre de la comissió de solidaritat i cooperació de Vilafranca.

La presentació tindrà lloc el proper 2 de juliol, a les 19 hores, a l’Escorxador (carrer de l’Escorxador, 19, Vilafranca).

“La Kafala…” forma part d’un projecte anomenat «Promoció de la justícia de gènere i el treball digne per a les dones al Líban». Va ser impulsat per la Fundació l’any 2023, i va comptar amb la col·laboració del sindicat libanès FENASOL i amb el suport de diversos ajuntaments, com Tarragona, Gavà o Barcelona.

El vídeo, enregistrat a Beirut i subtitulat en català, exposa testimonis reals que han patit la Kafala, un sistema de “contractació” de dones migrants que arriben al Líban i a altres estats de l’Orient Mitjà per treballar al sector domèstic. En arribar-hi, són tractades com a una propietat més dels patrons/es, atemptant contra els seus drets humans: jornades de més de 12 hores, total desprotecció, segrest de documentació, manca de descans, control absolut dels seus moviments… Es calcula que al Líban hi ha un quart de milió de dones segrestades per aquest pervers sistema.

Tanmateix, el documental també trasllada una vessant positiva. Incorpora el resultat del treball de cooperació sindical que s’ha realitzat, avançant en el suport i l’organització d’aquestes dones, i assolint millores concretes en les seves condicions laborals i de vida.

Aquesta activitat, impulsada conjuntament per l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès i la Fundació Pau i Solidaritat, és gratuïta i està oberta a tota la ciutadania.