El Trambaix ha fet 20 anys: quin serà el seu futur d’aquí a dues dècades? 

Un 3 d’abril del 2004 es va fer el primer viatge del Trambaix. Poques setmanes més tard, el mes de maig, es feia també l’inaugural del Trambesòs. 

Fa 20 anys que el tramvia modern (TRAM) circula pel Baix Llobregat, servint especialment als ciutadans i les ciutadanes dels municipis de Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Esplugues, Cornellà, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern i Sant Feliu de Llobregat. 

Malgrat certes oposicions inicials (hi havia qui preferia l’opció de perllongar el metro), aquest transport públic ha esdevingut el millor valorat pels seus usuaris/àries, que el puntuen amb una nota de 7,8 punts sobre 10 a les enquestes.  L’èxit del tramvia ha estat rotund i ha esdevingut una magnífica eina per moure’s d’una manera més  sostenible i per pacificar l’entorn urbà. Ara hi ha més comunicació cultural i econòmica als municipis que creua. Però un dels aspectes més destacables és que garanteix l’accessibilitat a les persones amb problemes de mobilitat, el que no es pot afirmar en el cas dels vehicles particulars o en altres sistemes de transport.

Les dades són irrebatibles:

  • El tramvia té un preu de construcció per quilòmetre 10 vegades inferior al del metro.
  • La xarxa tramviària ha resultat una magnífica alternativa de transport públic accessible, net i de qualitat. 
  • L’any 2023 el TRAM va batre tots els seus rècords en transport de viatgers: 31 milions de viatges (gairebé 22 milions al Trambaix i més de 9 al Trambesòs)
  • Els viatges amb tramvia mantenen una tendència al creixement, any rere any. 

Cal, doncs, felicitar-nos perquè aquell 3 d’abril de 2004 s’inaugurés el tramvia al Baix Llobregat . Però, cóm serà el Trambaix d’aquí a 20 anys?

Existeixen diversos reptes, que, a vegades, la ceguesa política fa encallar en el temps. Alguns exemples són el pas del tramvia pel carrer Laureà Miró, a Esplugues de Llobregat, l’enllaç definitiu del Trambaix amb el Trambesòs per la Diagonal de Barcelona o la concreció de les actuacions previstes al Pla Director d’Infraestructures (PDI) 2021-2030. En aquest cas, caldrà definir cóm es soluciona definitivament el pas del TRAM per l’interior de Sant Feliu, incloent-hi una necessària parada al Polígon el Pla, i, en una segona fase, cóm arribarà al centre de Molins de Rei, sense afectar les recents obres de remodelació de l’antiga carretera N-340. Es tracte de projectes que han de permetre millorar la mobilitat a bona part del Baix Llobregat. 

Cal indicar, però, que malauradament s‘han perdut oportunitats importants com estendre el Trambaix al llarg de la C-245 des de Cornellà fins a Castelldefels. En canvi, s’ha optat per un servei de bus articulat clarament insuficient (per la menor disponibilitat de places), penalitzat per un recorregut amb moltes rotondes i amb una mínima prioritat semafòrica. El TRAM presenta evidents avantatges pel seu menor impacte ambiental i per fer servir energia elèctrica, amb capacitat de ser renovable al 100%. 

L’arribada teòrica del tramvia a Molins de Rei, segons el PDI, es situa cap a l’any 2028, deixant per més enllà de 2030 que el tramvia “salti” a l’altre vessant del riu, enllaçant amb Ferrocarrils de la Generalitat a Quatre Camins.  A partir d’aquest any seria lògic crear més extensions baixllobregatines del TRAM, superant la visió radial cap a Barcelona i configurant un veritable transport comarcal. Això permetria donar servei a Cervelló i Vallirana, superar el de bus a la C-245 o “cosir” amb una bona xarxa tramviària el Baix Llobregat. Caldria poder arribar a la platja de Castelldefels, i, per altre costat, poder unir els hospitals de referència de la comarca, com el Moisès Broggi i la ciutat sanitària de Bellvitge. 

Aquesta podria ser la futura xarxa comarcal del Trambaix, si hi ha voluntat política:

Gràfic 5 24 1
gràfic 5-24 – 1

Algú es pot estar preguntant, però, per què fem propostes de xarxa a llarg termini.  Cal saber que la planificació de les infraestructures del transport s’ha de fer a llarg termini, per garantir que s’executaran i que les administracions en disposaran d’inversions suficients per fer-les realitat. No està tan llunyà l’any 2029, en el que les administracions hauran de començar a elaborar el PDI 2031-2040, obrint un procés de participació i avaluant les propostes de futur. 

Ara que el tramvia modern  ha complert els 20 anys és un bon moment per reflexionar i començar a pensar cóm hauria de ser la xarxa tramviària del Baix Llobregat, i de la resta de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, d’aquí a dues dècades. 

L’actual èxit del tramvia rau en el fet que és un dels transports més sostenible, més accessible, millor valorat per la ciutadania, i una important eina estructurant de la nostra comarca.

El tramvia ha de continuar creixent per garantir un transport públic de qualitat a banda i banda del riu Llobregat, enllaçant amb les actuals xarxes ferroviàries.

Des de la Plataforma Volem el Trambaix al Pla, fem un crida a tota la ciutadania del Baix Llobregat per defensar la futura extensió del tramvia per tota la nostra comarca, començant perquè es facin realitat les extensions previstes en l’actual PDI 2021-2030. 

El TRAM, sens dubte, pot ser el transport públic per excel·lència del Baix Llobregat, amb un futur clar si no se li posen pedres al camí.