CCOO alerta de riscos químics a l’Institut Ribot i Serra de Sabadell

Aules intoxicades

L’Institut Ribot i Serra, a l’extrem sud de la ciutat de Sabadell, imparteix ESO, batxillerat, programes de formació i inserció (PFI) i cicles formatius, a més de participar en diversos projectes amb entitats de l’entorn.

El passat 9 de desembre de 2019, l’institut va comunicar l’adopció de mesures extraordinàries relacionades amb un mòdul del cicle formatiu de grau mitjà (CFGM) d’estètica i bellesa, que han consistit en la interrupció de l’activitat docent d’una unitat formativa: “Tècniques d’ungles acríliques”. L’adopció d’aquesta mesura extraordinària és deguda a la manca d’infraestructures i equipaments necessaris per desenvolupar l’activitat docent a l’aula.

Els productes químics que s’utilitzen en l’activitat docent dels ensenyaments impartits de la família professional d’Imatge personal i les infraestructures insuficients  de què disposa el centre provoquen una situació de risc per a la salut tant de les treballadores i treballadors com de l’alumnat del centre.

CCOO va registrar una sol·licitud, el dia  20 de desembre un què demanava aturar qualsevol activitat amb risc químic que posés en perill la salut del personal treballador del centre.

El Servei de Prevenció de Riscos Laborals va realitzar una avaluació de riscos el 2014, on es detectava risc químic, i des d’aleshores no s’ha dotat al centre dels sistemes d’extracció d’aire localitzat i ventilació general suficient.

La realització de les activitats del CFGM d’estètica i bellesa i del CFGM de perruqueria i cosmètica capil·lar en aquestes condicions de treball està provocant danys a la salut. Els sistemes de ventilació no permeten l’evacuació de les substàncies tòxiques i aquestes queden en suspensió fins a arribar la contaminació a aules adjacents. L’aparició de símptomes com marejos i dificultats respiratòries, entre altres, posen de manifest els danys a la salut ocasionats a l’alumnat i a treballadores i treballadors del centre per la inhalació involuntària d’aquests agents químics perillosos.

El centre, entre d’altres problemàtiques estructurals relacionades amb aquest risc químic, desenvolupa l’activitat amb manca d’espais i d’aules condicionades per a les activitats que s’hi han de dur a terme.

Les incidències d’aquest centre i l’adopció de mesures extraordinàries no s’han comunicat al Comitè de Riscos Laborals, i tampoc s’ha donat resposta a la sol·licitud presentada pel sindicat.

CCOO del Vallès Occidental – CatalunyaCentral instem i exigim al Departament d’Educació que dugui a terme les mesures necessàries per garantir la seguretat i la salut de les treballadores i treballadors, dels quals és responsable, seguint el que regula el RD 486/97 sobre les condicions de treball. La manca de recursos del Departament que dilaten l’adopció de mesures de protecció de la salut no pot posar en perill la salut de les persones treballadores.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 6 de febrer de 2020