CCOO demana que es reforci l’acció de la Inspecció de Treball per actuar contra les falses cooperatives al sector carni

Compareixença al Parlament

El Parlament de Catalunya, reunit a la Comissió de Treball, ha fet avui una sessió de seguiment de la problemàtica al sector carni, als tres mesos de la modificació de la llei de cooperatives, per combatre els abusos de les falses cooperatives de treball associat que exploten els treballadors i treballadores del sector carni.

CCOO de Catalunya i CCOO d’Indústria de Catalunya hem valorat positivament l’aprovació de la modificació de la llei per exigir condicions de treball i de protecció social equivalents a les del conveni col·lectiu per als treballadors i treballadores de les falses cooperatives del sector carni, recordant que el sindicat va ser impulsor d’aquesta modificació.

CCOO hem denunciat que l’estratègia empresarial de precarització del sector comporta, en primer lloc, l’explotació sobre els treballadors i les treballadores, que es veuen sotmesos a unes condicions de treball indignes i amb una protecció social gairebé inexistent (llargues jornades, retribucions per sota del mínim establert a l’ordenament jurídic, desprotecció davant els accidents i les situacions que haurien de comportar la baixa mèdica, i vulneració dels drets de participació i representació col·lectiva, entre d’altres).

En segon lloc, hem denunciat la competència deslleial cap a les empreses del sector que compleixen el conveni col·lectiu i que no fan frau de llei.

I en tercer lloc, hem denunciat la socialització de costos sobre el conjunt de la societat, ja que la no-cotització de les empreses pels falsos cooperativistes i la manca de cobertura fa recaure el costos primerament sobre la salut dels treballadors i les treballadores (que sovint, es veuen forçats, tot i estar lesionats, a continuar realitzant una feina molt física i repetitiva, per no perdre la feina i la retribució) i, en última instància, quan les lesions s’agreugen, sobre el conjunt del sistema públic de salut i protecció social. Així mateix hem lamentat la poca predisposició al diàleg de les patronals del sector, FECIC i ANAFRIC.

Per aquest motiu hem instat a exigir responsabilitats a la patronal, a remoure els obstacles burocràtics i a que es reforci l’acció de la Inspecció de Treball per actuar contra les falses cooperatives, si és necessari amb el suport dels cossos de seguretat.

El sector carni té més 800 centres de treball a Catalunya i ocupa a prop de 21.000 treballadors i treballadores assalariats, als quals caldria afegir milers de treballadors falsos cooperativistes.

El passat 1 de juny CCOO d’Indústria de Catalunya va presentar una denúncia contra 15 de les principals empreses del sector, per frau de llei en la contractació i per incompliment de la nova llei de cooperatives. Així mateix, hem manifestat que no ens aturarem en el combat contra la precarietat, que exigirem el compliment de la llei i que si no se soluciona la problemàtica no descartem adoptar altres mesures.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 22 de juny de 2017