CCOO valora positivament el conveni signat per la Generalitat i ICL Iberia per garantir el futur de la mineria al Bages

CCOO d’Indústria de Catalunya i la Secció Sindical de CCOO d’Iberpotash valoren positivament el conveni que divendres van signar la Generalitat i l’empresa ICL Iberia per tal de garantir el futur de la mineria al Bages, com a motor econòmic de la comarca, i donar una solució als problemes per aconseguir una mineria sostenible.

Del conveni es desprèn que el futur de l’activitat minera a la comarca requereix el desenvolupament del Pla Phoenix per part d’Iberpotash, un projecte que permetrà continuar desenvolupant i incrementant l’activitat d’aprofitament dels recursos naturals d’aquesta conca potàssica. Aquest pla preveu el cessament progressiu de l’activitat extractiva de Sallent/Balsareny, tenint en compte el límit màxim del 30 de juny del 2017 establert actualment per als abocaments al dipòsit salí del Cogulló, i el trasllat definitiu a Súria amb plenes garanties d’ocupació i d’impacte econòmic.

Així mateix, es preveu la transformació de l’actual zona minera de Sallent/Balsareny un cop cessi l’activitat extractiva, amb l’impuls d’un projecte industrial estratègic per al territori. En aquest sentit, ICL Iberia concretarà els seus compromisos d’inversió addicionals per al període 2016-2018 per tal de consolidar els actuals nivells d’ocupació i desenvolupar-los a mesura que aquest pla estratègic es vagi definint.

El conveni signat ofereix solucions als problemes mediambientals del dipòsit salí del Cogulló, mitjançant la restauració definitiva d’aquest espai, i preveu la possibilitat de donar un ús comercial al material salí acumulat. Per aquesta raó, preveu també la millora del col·lector de salmorres, una reivindicació històrica en el sector.

Finalment, la Generalitat es compromet a aprovar i publicar el Pla director urbanístic dels municipis de la conca potàssica del Bages abans del 31 de desembre del 2016, tenint en compte els principis de sostenibilitat econòmica, social i ambiental per determinar les zones on es podran desenvolupar les diferents activitats vinculades al Pla Phoenix; el tancament progressiu i compassat de les instal·lacions de Sallent/Balsareny, afavorint les mesures transitòries necessàries per al trasllat definitiu a Súria amb plenes garanties d’ocupació i impacte econòmic, i per a la transformació d’aquesta zona un cop cessi l’activitat extractiva.

Amb aquest conveni de compromís, l’ajuda de la part social i la confiança de la comarca s’aconseguiria aquesta mineria sostenible per la qual fa tant de temps que estem lluitant.