CCOO celebra la confirmació per part del TSJC d’una sentència condemnatòria per vulneració del dret de vaga a les empreses Zenit i CAT España

El cas ha estat portat pel Gabinet Tècnic Jurídic de CCOO de Catalunya

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, ha confirmat la sentència condemnatòria que el seu dia va dictar el Jutjat Social número 2 de Sabadell, contra les empreses Zenit Tràfic Control, SA i CAT España Logística Cargo SLU. Zenit Tràfic Control presta els seus servei de logística i magatzem per a l’empresa principal CAT, SLU. La condemna es produeix en haver vulnerat el dret de vaga i a la llibertat sindical de les persones de l’empresa Zenit que havien participat a les convocatòries de vaga que havia promogut el sindicat CCOO, juntament amb d’altres sindicats del sector.

Les convocatòries de vaga es van produir els dies 20, 21 i 22 de març i els dies 23 i 24 de maig del 2013, i bona part de la plantilla de Zenit van participar en la convocatòria. La infracció comesa per part de les dues empreses va consistir en  el fet que els empleats de CAT van substituir els de Zenit els dies de la convocatòria, tenint en compte que els de CAT desenvolupen tasques de coordinació i de direcció, però aquests dies van desenvolupar les pròpies de magatzem dels treballadors de Zenit.

La condemna consisteix a indemnitzar als treballadors que van participar en la vaga, en les quanties  que les empreses els havien descomptat en les nòmines, així com una indemnització a CCOO com a sindicat que va demandar contra les pràctiques antisindicals de les dues empreses.

Abans de les demandes davant el jutjat, el Comitè d’empresa de Zenit havia interposat sengles denúncies davant de la Inspecció de Treball, on es va poder acreditar de manera fefaent la substitució i que els empleats de CAT estaven fent l’esquirol, cosa contrària al dret de vaga i la llibertat sindical, consagrat en l’article 28.2 de la Constitució espanyola com un dret fonamental.

Aquesta sentència confirmatòria és important, i posa de relleu és que les pràctiques antisindicals dels empresaris es penalitzen amb una indemnització als perjudicats i el reconeixement que determinades actituds són contràries al dret sindical, però en cap cas aquestes pràctiques són comparables a les peticions de penes de presó que se’ls demana a centenars de sindicalistes per participar en piquets informatius. Per CCOO el dret de vaga no és un delicte i cal defensar-lo.