CCOO reclama responsabilitat a les empreses de menjar ràpid per assegurar la seva supervivència econòmica

Després de dies d’incertesa i de desinformació coincidint amb la crisi de coronavirus, les empreses de menjar ràpid han presentat totes ERTOs per força major o per causes organitzatives

Des que va començar la crisi sanitària de coronavirus i amb el tancament decretat pel govern dels establiments d’hostaleria, les i els treballadors de les empreses de sector de menjar ràpid han viscut una situació marcada per la desinformació i la incertesa. Les empreses els han enviat a casa sense saber per quant de temps, en alguns casos obligant-nos a canviar les vacances o sense saber quina consideració tenen aquests dies, trepitjant d’aquesta manera els drets bàsics de la plantilla.

Finalment, aquestes mateixes empreses han acabat presentant ERTOs per força major i alguna també per causes organitzatives davant l’autoritat laboral, dels quals l’àmplia majoria finalment s’han aprovat, mantenint únicament el lliurament a domicili. Fins al moment s’han resolt els expedients de Domino’s Pizza, Tagliatella, Restauravia, Burger King, Tim Hortons, Popeyes, KFC, Vips, Foster’s Hollywood.

Per a CCOO és fonamental assegurar la supervivència econòmica d’aquest 85 % de persones que es veuen afectades per la sol·licitud d’ERTO i per això des que va començar aquesta crisi el sindicat ha mantingut converses amb totes les empreses on té representació per exigir mesures que garanteixin estabilitat salarial a la plantilla:
– Procurar que l’empresa avancés el pagament de les prestacions d’atur.
– Complementar a la prestació de l’atur.
– Garantir la salut de les treballadores i treballadors que segueixen en actiu.
– Garantir que les persones afectades per l’ERTO siguin readmeses com més aviat en les mateixes condicions que abans de l’aplicació de l’ERTO.

CCOO entén que no són exigències desorbitades tenint en compte que els grans grups d’empresa el 2018 han facturat 1.500 milions. De fet, el Grup Telepizza ha decidit donar suport a la seva plantilla complementant el 10% de la prestació d’atur i no descomptant dies de vacances. Però per ara és l’única empresa de menjar ràpid que es responsabilitza de la seva plantilla. La resta no només es neguen a complementar la prestació per desocupació; també es neguen a avançar el pagament de la mateixa, generant gran incertesa a les i els treballadors sobre com poden fer front a les despeses d’aquest mes.

CCOO reclama, a la resta d’empreses, responsabilitat cap la seva plantilla. El sindicat és conscient de l’impacte que té la situació actual a les empreses, de la mateixa manera que els hi demana que prenguin consciència de l’impacte econòmic que suposa per a les famílies que depenen d’un salari, ja de per si precari, sobretot tenint en compte que la majoria de contractes són a temps parcial i el salari frega el mínim interprofessional.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 8 d’abril de 2020