CCOO lamenta la manca d’una solució total i definitiva a la situació de baixes temporals i protecció de les persones treballadores de la Conca d’Òdena.

Confinament per la crisi de coronavirus

El RD Llei 13/2020 de 8 d’abril recull bona part de la reivindicació de CCOO i dels diferents actors locals i Generalitat de Catalunya, perquè des del primer dia de confinament per coronavirus de la Conca d’Òdena, es considerés en situació d’Incapacitat Temporal asimilada a accident de treball per a totes les persones treballadores davant la impossibilitat d’accedir al centre de treball. El Decret soluciona definitivament la situació de les persones que hi viuen a la zona confinada i treballen fora, però no a la inversa, és a dir per a aquelles que treballant a la zona confinada i hi viuen fora.

Per acreditar la situació s’haurà de seguir el procediment que estableix la disposició final primera d’aquest RD Llei, que modifica l’article cinquè del Reial Decret Llei 6/2020 i que literalment diu: “La acreditación del acuerdo de restricción de la población donde se tiene el domicilio y la denegación de la posibilidad de desplazamiento se realizará mediante certificación expedida por el ayuntamiento del domicilio ante el correspondiente órgano del servicio público de salud. De igual forma, la imposibilidad de realización del trabajo de forma telemática se acreditará mediante una certificación de la empresa o una declaración responsable en el caso de los trabajadores por cuenta propia ante el mismo órgano del servicio público de salud”.

Des de CCOO continuarem assessorant a les persones treballadores, estudiarem la situació personalitzada d’aquelles persones que no troben una solució definitiva amb aquesta modificació i continuarem fent les gestions, exercint pressió i negociant amb els Departaments de Treball i Salut de la Generalitat de Catalunya i amb els Ministeris d’Inclusió i Seguretat Social i el de Treball per tal de donar una sortida satisfactòria a aquesta situació que encara deixa en situació de desprotecció i indefensió a un nombre rellevant de persones treballadores del nostre territori.

CCOO en aquest context d’emergència sanitària i crisi social, continua reivindicant totes aquelles mesures de salut i seguretat per exercir el treball i d’altres que permetin salvar ocupació, teixit productiu i protecció social per les persones treballadores i sectors més vulnerables.

CCOO també considera el futur socioeconòmic de l’Anoia i de la Conca d’Òdena exigirà un fort compromís, acords i una aposta clara per la concertació social dels diferents agents socials, econòmics i polítics per reactivar l’economia amb criteris de justícia i cohesió social.