Amb motiu de la celebració del Dia Internacional de les Treballadores de la Llar

El Grup d'Acció per a la Ratificació del Conveni 189 de l'OIT reclama l'equiparació de drets per a les treballadores de la llar i les cures

Amb motiu de la celebració del 30 de març, Dia Internacional de les Treballadores de la Llar, des del Grup d’Acció per a la Ratificació del Conveni 189 de l’OIT volem fer arribar les següents consideracions:
- Denunciem que la normativa laboral aplicable al sector discrimina les treballadores de la llar i les cures en ubicar-les en un sistema especial dins del règim general de la Seguretat Social que les subprotegeix i discrimina, ja que manté l’acomiadament per desistiment -que de fet és un acomiadament lliure-, i exclou aquestes treballadores de la prestació d’atur, de la Llei de prevenció de riscos –amb les conseqüències que això té per a la seva salut- i del Fons de Garantia Salarial.
- Fem una crida a totes les forces polítiques a promoure la ratificació immediata del Conveni 189 de l’OIT sobre el treball decent dels treballadors i treballadores de la llar i a dur a terme de manera urgent els canvis legislatius per garantir el compliment d’aquest conveni, que recordem ja ha estat ratificat per 25 països, entre ells Finlàndia, Alemanya, Itàlia, Portugal i Irlanda, en el marc de la Unió Europea.
- Reclamen l’eliminació del sistema especial de la llar i la plena equiparació dels drets laborals i de seguretat social de les treballadores i treballadors de la llar als dels treballadors i treballadores del règim general de la Seguretat Social.
- Reiterem la nostra demanda de derogació de l’esmena 6777, introduïda pel PP, dels presupuestos generales de l'Estat, que va comportar un endarreriment de 5 anys —fins al 2024— de l’equiparació de les cotitzacions de les treballadores de la llar i les cures.
- Reivindiquem, que com que moltes d’aquestes treballadores són estrangeres i una part important d’elles es troba sense autorització administrativa, una flexibilització dels requisits previstos a la llei d’estrangeria per accedir i mantenir la situació de regularitat administrativa.
- Fem una crida a les administracions implicades a dur a terme les mesures necessàries per promoure la valoració social del treball de la llar i les cures i per dignificar les condicions laborals de les treballadores del sector.
- Demanem a les administracions implicades un accés a la formació en prevenció de riscos, en drets laborals, llengua catalana... per promoure l’apoderament i l’autonomia d’aquestes treballadores, adaptada a les seves disponibilitats horàries.
- Considerem absolutament necessari impulsar el reconeixement de l’experiència professional d’aquestes treballadores i tenir en compte les disponibilitats de les persones que treballen al sector pel que fa als processos d’acreditació i reconeixement d’aquesta experiència professional.
- Interpel·lem les administracions implicades perquè posin en marxa mecanismes àgils i útils de denúncia de les situacions d’explotació laboral i d’assetjament sexual que pateixen les treballadores de la llar en el seu lloc de treball.
- Fem un crida a totes les treballadores de la llar a organitzar-se i participar en la lluita per la ratificació del Conveni 189 de l'OIT i per la dignificació del treball de la llar i les cures i a tota la societat a donar suport a aquesta lluita.

El Grup d’Acció per a la Ratificació del Conveni 189 de l'OIT està format per les entitats Mujeres Pa’lante, Las Libélulas, Mujeres Migrantes Diversas, Mbaraté, Associació de Dones Marroquines a Catalunya, Dones Diversitat, Asociación de Salvadoreños en Cataluña, Asociación Social Cultural de Honduras de la Província de Girona, Hondureños que Suman i els sindicats CCOO i UGT de Catalunya.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 29 de març de 2019