CCOO demana agilitzar la implementació de la renda garantida de ciutadania

Demà, 15 de setembre, fa un any de la posada en marxa de la RGC

Demà, 15 de setembre, han de ser vigents les noves quanties econòmiques corresponents al desplegament gradual de la prestació de la renda garantida de ciutadania aprovada per la Llei 14/2017 de 20 de juliol.

Aquesta llei, fruit de la lluita social de moltes entitats, organitzacions i sindicats de classe com CCOO i del treball conjunt bastit a la iniciativa legislativa popular que va recollir 121.191 signatures, està tenint un desplegament complex.

La mateixa administració reconeix les dificultats per realitzar-la encara que no sempre són del tot comprensibles els motius i més quan nosaltres pensem que tenen a veure amb una manca inicial de planificació, i dels recursos emprats, del que ha de ser un dret permanent per la ciutadania d’aquest país.

Segons les últimes dades publicades del mateix Departament de Treball, Afers Socials i Famílies (al final del juliol) només el 9% de les sol·licituds de renda garantida de ciutadania han estat aprovades i restava fins a un 36% del total pendent de valorar. El 74% són denegades.

Desplegament i quantia de la prestació

Membres unitat familiar

2017  (15/09)

2018 (15/09)

2019 (15/09)

2020  (1 d’abril)

1 adult

2 adults

3 (*)

4 (*)

5 (*)

(*) almenys dues d’adultes

CCOO tornem a denunciar públicament les diferents problemàtiques que es pateixen a les oficines de treball del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC) a les quals cal afegir les derivades de la valoració renda garantida de ciutadania i dels processos en la seva tramitació que s’estan duent a terme sense una adequada organització del treball, amb manca de personal i d’eines que dificulten l’adequada aplicació de la prestació a més d’impactes negatius sobre la salut del personal treballador.

CCOO reclamem i ens impliquen en un consens necessàriament àgil del reglament que desenvolupi la llei, aclareixi i normativitzi les interpretacions necessàries per solucionar els problemes que duen a denegacions no justificades o a una pràctica aplicació limitada.

Recordem que aquesta prestació social té com a objectiu i finalitat desenvolupar la promoció de la persona, el seu apoderament i superar les mateixes condicions de precarietat social i/o laboral que l’han dut a necessitar-la.

Cal que el reglament de la llei abordi les situacions, que una vegada percebudes a la realitat quotidiana el desenvolupament legal cal que afronti.

En aquesta línia hi ha, com a exemple, la necessària compatibilitat de la prestació amb feines esporàdiques, amb ajuts socials a l’habitatge principal o la percepció de més d’una prestació en una mateixa llar amb unitats familiars diferenciades.

Analitzant la realitat social que ens envolta és quan podem ser més útils a la lluita contra la precarietat a la qual viu massa gent treballadora.

Des de CCOO mantenim un servei d’informació per a totes aquelles persones que tinguin dubtes respecte a aquesta prestació i formem part dels grups de treball sobre el futur reglament i de les entitats i organitzacions que formaran la comissió de govern aprovada per la llei.

Després d’un any la renda garantida de ciutadania encara no és una realitat perceptible i amb efectes contra les situacions de pobresa i precarietat de les persones i les famílies a Catalunya.

Instem al Govern de la Generalitat perquè ho assumeixi com una absoluta prioritat.

Barcelona, 14 de setembre de 2018