CCOO de Catalunya presenta els resultats d’una enquesta sobre la dimensió de l’economia de plataforma a Catalunya

CCOO de Catalunya ha presentat avui un informe amb els resultats d’una enquesta sobre la dimensió de l’economia de plataforma mitjançant plataformes digitals a Catalunya. L’enquesta ha estat realitzada per CCOO i l’Institut d’Estudis del Treball de la Universitat Autònoma de Barcelona, UAB.

Aquest és el primer estudi i la primera enquesta feta a tot l’Estat i a Catalunya sobre aquest tema. Fins ara no se sabia de què parlàvem i de quina dimensió tenia a casa l’economia de plataforma. Aquesta enquesta és una proposta que veu de l’experiència d’una enquesta europea realitzada a diferents països.

L’estudi pren com a referència l’informe Work in the European Gig Economy, resultat de la recerca realitzada a 7 països europeus per la Foundation For European Progressive Studies (FEPS) al voltant del treball de plataforma i l’economia digital.

L’objectiu de l’enquesta de la FEPS és dimensionar el treball de plataforma. Saber quin pes té als diferents països, quin és el perfil del treball de plataforma, quina importància té el tdp per a aquestes persones i com s’emmarca en l’economia digital.

L’enquesta presentada avui és la primera part d’un estudi més ambiciós. Ara s’ha fet l’enquesta quantitativa que donarà pas en un futur proper a una altre enquesta qualitativa.

L’estudi s’ha presentat amb la voluntat de crear l’Observatori del Treball de Plataforma, que de forma permanent pugui prendre la temperatura de la realitat del treball de plataforma. Ha estat realitzat entre CCOO i l’Institut d’Estudis del Treball de la UAB amb una nova etapa en que mitjançant l’Aula de Treball i Societat, CCOO vol col·laborar i elaborar amb el món de la universitat.

De l’enquesta es desprenen dades molt interessants com que un milió de persones, el 19% de la població a Catalunya, ha rebut ingressos que deriven del treball de plataforma.

280.000 persones, el 5% de la població, ha fet treballs en economia de plataforma, el 8,5% de tots els ocupats a Catalunya.

Les xifres són menors que la mitjana de la UE, però aquests treballadors són més dependents i més vulnerables.

En el treball de plataforma (TdP) a Catalunya, un 60% és masculí i un 40% és femení, amb franges d’edat més madures que la mitjana europea (el 42% té entre 30 i 44 anys). A Europa el perfil és més esporàdic i jove.

El 36% dels ocupats hi treballen més de 20 hores setmanals, i el 32% rep més del 50% dels seus ingressos totals. El 55% són universitaris i el 31% són autoocupats (el 10% de mitjana dels països europeus).

A Catalunya estem assistint a la “proletarització dels professionals”, mentre a altres països el TdP és més complementari. Aquí ocupa una major centralitat.
Els ocupats en el TdP tenen menys sensació de protecció que la resta de treballadors i treballadores tradicionals. El perfil mitjà és d’una persona madura, autònom i amb estudis superiors.

El TdP no afecta només els que hi treballen, també el conjunt de les relacions laborals, i la resta de treballadores i treballadors. I suposa incertesa, dispersió i desregulació i, sobretot, un canvi de l’organització del treball, amb més control, menys llibertat i amb més disponibilitat vers l’empresariat.

Tenim un repte davant el TdP i és com li donem resposta, des d’una vessant legal, com la Inspecció de Treball, i des d’una vessant sindical, adaptant el sindicat a donar resposta a aquests treballadors amb noves formes de treball i de precarietat laboral.

Feu clic per veure:
-l’informe ‘La dimensió de l’economia de plataforma a Catalunya’
-els resultats de l’enquesta
-les declaracions de Dolors Llobet, secretària d’Atenció a l’Afiliació, Estudis i Coordinació dels Òrgans de Direcció de CCOO de Catalunya, Dani Garrell, responsable de l’Àmbit de Sociologia del Centre d’Estudis i Recerca Sindicals (CERES) de CCOO de Catalunya, Antonio Martín, catedràtic de Sociologia del Treball de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), i Joan Herrera, coordinador de l’Àmbit d’Estudis, Fundació Cipriano Garcia, CERES i Cultura de CCOO de Catalunya, efectuades a la roda de premsa del divendres 29 de juny de 2018